تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۳٠ | ۸:۳٢ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

آیا در قرآن تناقض وجود دارد یا خیر؟






ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٢٩ | ۱۱:۱٦ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی ایّها الزّکیُّ العسکریُّ یابن رسول الله یا حجة الله علی خلقهِ یا سیدنا و مولانا إنّا توجّهنا و توسّلنا بک الی اللهِ و قدّمناک بینَ یدی حاجاتنا یا وجیهاً عند الله اشفع لنا عندالله.

شهادت اسوه صبر و تقوا، حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به صاحب عزای این ایام، فرزندشان، امام عصر حضرت حجت سلام الله علیه و امت اسلام به ویژه شیعیان آن امام تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.

درس های زیادی از اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین می آموزیم، از جمله این دروس درسی است که از شاگردان مکتب اولیای الاهی، حضرت آیت الله جوادی دامت برکاته می گیریم:



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٢٤ | ۱۱:٤٥ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از حوادث مهم زندگی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بحث«هجرت از مکه به مدینه» میباشد؛ چنان که قرآن کریم در سوره بقره آیه207 و سوره انفال آیه30 به آن اشاره کرده است. این واقعه به دنبال خود، ماجرای جالب «لیلة المبیت» را پیش آورد. اینک به اصل ماجرا که در منابع تاریخی و روایی آمده است جلب می نماییم. امیدوارم مرضی خداوند متعال قرار گیرد. إن شاء الله.  

ماجرای لیله المبیت

هنگامی که مسلمانان در مکّه در فشار و آزار شدید مشرکان قرار گرفتند، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ، مسلمانان را به هجرت به مدینه دستور داد، مشرکان احساس خطر شدید کردند و با خود گفتند: هجرت مسلمانان به مدینه موجب تشکّل آنها در مدینه شده، و در آینده نزدیک، کار را بر ما سخت خواهد کرد. سران آنها در «دار النَّدوَه» مجلس شورای خود اجتماع کردند، و هر کدام در مورد جلوگیری از اسلام و دعوت پیامبر، پیشنهادی نمودند، چنان که در آیه 30 سوره انفال به این توطئه، اشاره شده است.

سرانجام پیشنهاد ابوجهل تصویب شد، پیشنهاد او این بود که: «از هر قبیله‎ای، یک جوان شجاع به عنوان نماینده انتخاب شود، و همه آن نمایندگان در یک شب، خانه پیامبر را محاصره کنند، و به سوی او حمله کرده و او را در رختخوابش بکشند.»

آن شب فرا رسید، جبرئیل ماجرای توطئه کودتاچیان را به پیامبر خبر داد. پیامبر ماجرا را به علی ـ علیه السلام ـ خبر داد، و به او فرمود: «امشب در رختخواب من بخواب، تا کافران گمان کنند که من در رختخواب خود خوابیده‎ام، به انتظار من در بیرون خانه بمانند و من پنهانی از خانه خارج شوم.»

با این که خوابیدن در رختخواب پیامبر و افکندن روپوش سبز پیامبر بر روی خود، صد در صد خطرناک بود، حضرت علی با جان و دل، این پیشنهاد را پذیرفت، و در رختخواب آن حضرت خوابید. آن شب نمایندگان مشرکان، با شمشیرهای برهنه، خانه پیامبر را محاصره کردند، پیامبر شبانه، بی‎آنکه مشرکان متوجه شوند، در تاریکی شب از خانه بیرون آمد و به سوی غار ثور که در هفت کیلومتری جنوب مکّه قرار گرفته، رفت و در آن جا مخفی شد، در این هنگام ابوبکر نیز همراه پیامبر بود.

سپس پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از غار ثور به سوی مدینه هجرت نمود، آن حضرت در روز پنجشنبه اول ربیع الاول سال 13 بعثت از مکّه خارج شد و در روز 12 همین ماه به مدینه وارد گردید.[1]

مباهات خدا به فرشتگان در مورد خوابیدن علی ـ علیه السلام ـ

جبرئیل و میکائیل از سوی خداوند، کنار رختخواب حضرت علی ـ علیه السلام ـ آمدند، جبرئیل به آن حضرت گفت:

«به به! کیست مثل تو ای فرزند ابوطالب، که فرشتگان به وجود تو (و فداکاری تو) مباهات می‎کنند.» آن گاه این آیه را از طرف خداوند، در شأن علی ـ علیه السلام ـ، به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نازل کرد:

«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ؛ بعضی از مردم (فداکار و باایمان، هم چون علی ـ علیه السلام ـ به هنگام خفتن در جایگاه پیامبر) جان خود را در برابر خشنودی خدا می‎فروشند و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است.»[2]

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. اقتباس از سیره ابن هشام، ج 2، ص 126 به بعد؛ ناسخ التواریخ هجرت، ج 1، ص 14.

[2]. تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 23 و 29. (بقره، 207).



تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۱۳ | ۱۱:٢۳ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

باسمه تعالی

قابل توجه دانش آموزان عزیز!

یک نمونه سوال امتحانی درس عربی1 برای استفاده دانش آموزان عزیز پایه اول متوسطه به پیوست ارسال میگردد امید است نتایج خوبی عاید ایشان گردد:

دانلود



تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۱۳ | ۱۱:٠۸ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

 
حضرت آیت الله جوادی آملی: «وجود مبارک موسای کلیم(سلام الله علیه) فروع دینشان با وجود مبارک عیسی(سلام الله علیه) و وجود مبارک رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرق می‌کند، اما راه مستقیم یکی است بنابراین چون صراط متعدّد نیست حق متعدّد نیست، اصول دین متعدّد نیست کثرت‌گرایی در دین هم متعدّد نیست.» 
حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه عنکبوت با تاکید بر بطلان پلورالیزم از دیدگاه قرآن فرمودند: «خداوند در این آیات بعد از جریان توحید، قصص انبیا را نقل کرده است، یعنی جریان حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت لوط، حضرت شعیب و وجود مبارک حضرت موسی(علیهم السلام)، بعد فرمود بالأخره مردم یک خدا دارند و یک معاد و راهی است بین مبدأ و معاد. صراط مستقیم متعدّد و بیش از یکی نیست. نه صراط، متکثِّر است نه حق متعدّد، حق مِن الله است. از مبدأ تا معاد بیش از یک صراط نیست و همه انبیا در این صراط‌اند. شُعب فرعی این صراط که منهاج و شِرعه و شریعت نام دارد برای هر ملت و نِحلتی در هر عصر و مصری فرق می‌کند یعنی وجود مبارک موسای کلیم(سلام الله علیه) فروع دینشان با وجود مبارک عیسی(سلام الله علیه) و وجود مبارک رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرق می‌کند اما راه مستقیم یکی است بنابراین چون صراط متعدّد نیست حق متعدّد نیست، اصول دین متعدّد نیست کثرت‌گرایی در دین هم متعدّد نیست.
ایشان با اشاره به آیه 62 سوره بقره (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ ) اظهار داشتند: «گاهی برای جریان پلورالیزم، کثرت‌گرایی و تعدّدگرایی به این آیه استشهاد می‌کنند. خداوند در این آیه می فرماید: این چهار گروه: مؤمنین، یهودی‌ها، ترسایان و صابئان؛ که موّحدند اصل وحی و نبوّت را قبول دارند، بعد بدون «واو» عاطفه جمع‌بندی می‌کند و می‌فرماید: کسی که به خدا ایمان داشته باشد، به معاد ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد، پس نزد پروردگار اجرشان را خواهند داشت.»
مفسر بزرگ قرآن ادامه دادند: «بعضی به این آیه تمسّک کردند که کثرت‌گرایی، تعدّد صراط حق است در حالی که در همان آیه 135 سورهٴ مبارکهٴ بقره به بعد روشن کرد که اصل اول یعنی ایمان به خدا، اصل دوم یعنی ایمان به قیامت، اما اصل سوم یعنی چه؟ عمل صالح یعنی چه؟ عمل صالح در فرهنگ قرآن عبارت از عملی است که مطابق با حجّت عصر باشد.»
ایشان در توضیح لزوم تطابق عمل صالح با دستورات حجت عصر، فرمودند: «اگر عمل مطابق با حجّت عصر نبود صالح نیست. نماز با همه فضیلتی که دارد اگر الآن به طرف قدس خوانده شود عمل صالحی نیست. عملی صالح است که مطابق با دستور پیغمبر آن عصر باشد پس این‌چنین نیست که اگر کسی برابر دین، منهاج و شریعت منسوخ عمل کرد عملش، عمل صالح باشد.»
حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین در بیان معنای تعدد صراط اظهار داشتند: «تعدّد صراط معنایش این است که در عصر هر پیامبری آن حجّت بالفعل، صراط است. اما در عصر خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) تنها یک دین حق است.»
برای مشاهده متن و صوت درس، به تفسیر سوره عنکبوت جلسه 17 مراجعه نمایید.

برگرفته از سایت:إسراء



تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۱۳ | ۱٠:۳٤ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

در عصر ارتباطات، استفاده از امکانات پیشرفته روز نه تنها نشانه وابستگی نیست، بلکه نشانه عقل و کیّس بودن انسان است؛ این پیشرفت علم و بهره گیری علمی روز خود نعمت است و باید از منعم تشکر کرد، و سپس در جهت او به کار برد که بسیار اقضل است. خصوصاً معلم، دانش آموز، دانشجو،استاد، بیشتر از سایر اقشار به این دستاورد علمی روز نیاز دارد.آیت الله جوادی حفظه الله تعالی در این باب فرمودند:«اگر کسی حقّ نعمت را ادا کرد به منعم نزدیک‌تر می‌شود، وقتی به منعم نزدیک‌تر شد نعمت‌های بیشتری نصیبش می‌شود، همه ما می‌خواهیم بمانیم و راه ماندن حشر با وجه خدا و کلام خداست.»

ایشان با اشاره به این که کلام گاهی خود حجاب بین متکلم و مخاطب است اذعان داشتند: «گاهی حجاب چون رقیق است آدم آن را نمی‌بیند، معمولاً ما با دو حجاب با متکلّم مرتبطیم یکی حجاب مخاطب و یکی هم حجاب خطاب و کلام، این دو حجاب نمی‌گذارد که خود متکلّم را ببینیم؛ اما اُنس با این کم کم طوری می‌شود که آدم این خطاب را رها می‌کند خود متکلّم را ببیند بعد هم برای اینکه بهتر ببیند خودش را نمی‌بیند تا کاملاً او را ببیند و این سرمایه جاودان و ماندگار است.»
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به حدیث نورانی امام کاظم(سلام الله علیه) فرمودند: «خدای سبحان محجوب است ولی حاجبی در کار نیست مستور است ولی پرده‌ای در کار نیست تنها یک پرده است که نمی‌گذارد انسان, خدا را ببیند و آن خود انسان است تا انسان خودش را می‌بیند خدا را نمی‌بیند.»
ایشان در فراز دیگری از فرمایشات خود کلام امام رضا(ع) را مورد اشاره قرار دادند و فرمودند: «وقتی از وجود مبارک امام رضا یا سایر ائمه(علیهم السلام) سؤال می‌کنند چرا معجزات انبیا یکسان نیست فرمودند: پیشرفت علوم فرق می‌کند، انبیا در هر عصر و مصری با معجزه جدید می‌آیند چرا که عصرها و مصرهایی که در آن جا فلان علم رشد بیشتری داشت فرق می کرد در نتیجه انبیا برابر نیازهای بشر معجزه آوردند.»

 
استاد در ادامه استفاده از فن آوری های جدید در راه صحیح را مورد تایید قرار دادند و فرمودند: «عالمان دین اهل معجزه نیستند اما اهل علم‌های استدلالی و برهانی هستند. در برابر نیازهای جامعه آن چیزی که خواسته آنها را تأمین کند باید باشد. این روش نرم‌افزار الآن جزء خواسته‌های اولیه نسل نو است. انسان اگر بخواهد تنها با کتاب و کتیبه مردم را آگاه کند این از نیاز روز عقب افتاده است.»
هم چنین ایشان افزودند: «اگر عالمان دین و مراکز دینی وارثان انبیا هستند طبق بیان نورانی امام(سلام الله علیه) که فرمود انبیا در هر عصر و مصری با معجزه جدید می‌آیند باید عالمان دین و نخبگان جامعه هم در هر عصری برابر با آن پیشرفته‌ترین فن آوری وارد بشوند.»



  • پوسته های وطن
  • آریس موب
  • کارت شارژ همراه اول