تاريخ : ۱۳٩۱/٩/۳٠ | ۱:٢٧ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام، خدمت شما بزرگوار! از این که اخبار کذب در موضوع فوق الذکر در جهان منتشر میشود؛شکی نیست عده ای از خدا بی خبر بازار داغی برای کسب ثروت و خالی کردن جیب عده ای ساده لوح ایجاد کرده و خواهند کرد. امیدوارم شما هرگز به وثاقت این اخبار کذب،رای مثبت نداده باشی و یا در دروغ بودن آن دچار تردید نشده باشی. چون ما باور قلبی داریم که بدون اذن خداوند تعالی برگی از درخت نمی افتد،(ولا رطب و لا یا بس الا فی کتاب مبین) ثانیاَ پایان جهان یعنی قیامت. اولاَ قیامت کبری همراه خود نشانه هایی دارد، مثلا ظهور امام زمان (عج)‘، حکومتشان، شهادتش، و نیز مسئله رجعت و نشانه های دیگر.در این مجال به یک سری سوالات علمی مطرح شده همراه با پاسخ توجه کنیم شاید راهگشای ما در باورها باشد تا دچار تشویش خاطر یا دودلی نشویم.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/٩/٢٤ | ۱۱:٥٠ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ (العنکبوت/45)

برای دریافت نتیجه اقامه نماز نیازی به مرگ و برپایی قیامت کبری نیست، تا معلوم شود قبول شده ایم یا ردّ. بنابر آیات قرآن و روایات معصوم علیه السلام، نماز مهمترین رکن اعمال عبادی است. یعنی اگر مقبول خداوند تعالی افتاد، بقیه اعمال حسنه نیز قبول می شود و اگر مقبول حضرتش واقع نشد، تمامی عمل خیر نیز به تبع آن مردود می شود. چنانچه امام صادق علیه السلام می فرمایند:«إِنَّ أَوَّلَ مَا یُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا»(کافی ج3ص268)اول چیزی که با آن بنده را محاسبه می کنند نماز است؛ پس اگر آن پذیرفته شد همه اعمال حسنه دیگر انسان پذیرفته می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بیانات اخلاقی خویش فرموده است:«ما اگر خواستیم بفهمیم نمازی که خواندیم مقبول است یا نه, این نیازی به مسئله قیامت ندارد چون علامت و اثر نماز را مشخص کردند که ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ﴾ اگر کسی نماز ظهر و عصر را خواند و تا غروب در معرض امتحان الهی قرار گرفت و سرفراز از این امتحان به در آمد و با هوس مبارزه کرد و آلوده نشد این مطمئن باشد که نمازش قبول شد زیرا آنچه او را از زشتی باز می‌دارد نماز است و اگر خدای ناکرده در این امتحان مردود شد و دست به گناه زد مطمئن باشد که نماز او قبول نشده است گرچه [از نظر فقهی] صحیح است که اعاده و قضا ندارد.»(برگرفته از درس اخلاق11/8/91)

 
 
 


تاريخ : ۱۳٩۱/٩/٢٢ | ۱:٠٦ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

حکم تقلب در امتحانات

سؤال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره ی قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟
حضرت آیت الله خامنه ای: تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره): مشکل است، شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند.
حضرت آیت الله بهجت: باید جبران کند آن درس را.
حضرت آیت الله تبریزی(ره): تقلب دروغ عملی است و جایز نیست و اگر کسی این کار را کرد و متصدی کاری شد که خبرویت نمی خواهد و مانند دیگران کار کرد، مانعی ندارد و در صورتی که آن کار خبرویت می خواهد و شخص مذکور خبرویت آن را ندارد، تصدی آن جایز نیست.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: تقلب در هر امری جایز نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که در یکی دو ماده ی درسی تقلب کرده باشد، هرچند کار خلاف کرده، ولی مدرک گرفته شده و ادامه ی تحصیل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد.
حضرت آیت الله سیستانی: استفاده ی او اشکال ندارد، گرچه عمل او (تقلب) جایز نیست».[2] و[3]
البته همان گونه که ملاحظه می شود این پاسخ ها تنها از جنبه ارتقاء به رتبه بالاتر و استفاده از امتیازات و حقوق داده شده است و به حکم تضییع حقوق دیگران اشاره ای نشده است.
اما اگر در جایی تقلب باعث تضییع حق از شخص دیگری شود باید جبران شود یا از کسی که حقش تضییع شده است حلالیت بخواهند و رضایت او را بدست آورند مگر این که امکان جبران وجود نداشته باشد.
دفاتر آیات عظام در پاسخ به این سؤال که، اگر کسی در کنکور تقلب کند و حق کسی را ضایع نماید، چون قبول نمی شد و کس دیگری جایش می آمد، چگونه باید جبران کند و حلالیت بطلبد؟، فرموده اند:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
تقلب حرام است و توبه کافی است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
باید انصراف دهد تا نفر بعد جایگزین او شود[4].

--------------------------------------------------------------------------------
[1] رساله ی دانشجویی، مسئله ی 539.
[2] مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 3، ص 211.
[3] اقتباس از سؤال 1378 (سایت: ۱۴۱۱).
[4] نک: سؤال 1867 (سایت: ۲۰۰۰).



تاريخ : ۱۳٩۱/٩/۱۸ | ۱۱:٥٧ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

اندیشه های حسینی(8)
اصحاب امام حسین مظهر ایثار و گذشت

حماسه های اصحاب
قمر بنی هاشم عباس بن علی(علیهما السلام)
حضرت علی اکبر(علیه السلام)
عابس بن شبیب شاکری
غلام ترکی
جوْن، غلام ابوذر
اَنَس کاهلی
همسر جنادةبن کعب انصاری
 

 

ادامه در ( ادامه مطلب)



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/٩/۱۸ | ۱۱:٥٧ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

اندیشه های حسینی(8)
اصحاب امام حسین مظهر ایثار و گذشت

 
حماسه های اصحاب
قمر بنی هاشم عباس بن علی(علیهما السلام)
حضرت علی اکبر(علیه السلام)
عابس بن شبیب شاکری
غلام ترکی
جوْن، غلام ابوذر
اَنَس کاهلی
همسر جنادةبن کعب انصاری

 

 

ادامه در( ادامه مطلب)
 

 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/٩/۱۸ | ۱٢:٢٤ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

سؤالات نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس

قبل از استفاده شادی ارواح امام خمینی ره، شهداء و اموات زحمت کشان تهیه این محتوا ؛ الفاتحه مع الصلوات.

 

 

توجه : همه سؤالات نهایی با کتاب دین و زندگی (3) چاپ 1390 مطابقت داده شده است.[د: مخفف دی ماه  و  خ: مخفف خرداد ماه و  ش: مخفف شهریورماه

 

سوالات در (ادامه مطلب)



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/٩/۱٧ | ٢:٢۱ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا
اندیشه های حسینی(7)
تداوم اثر قیام حسینی برای شکوفایی عقل
 

رمز جاودانگی انقلاب حسینی
راه های زنده نگاه داشتن نهضت
1. اهتمام به زیارت اربعین
زیارت مأثور در اربعین
2. گریه بر امام حسین (علیه السلام)
شرایط تداوم بخشی قیام حسینی
1. ترک دنیا
2. محبت به اهل بیت (علیهم السلام)
 

ادامه در ( ادامه مطلب )


 

 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/٩/۱٧ | ٢:۱٢ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا
فضایل جناب سلمان در نگاه صادق آل محمّد صلی الله علیه و آله
 


به امام صادق(سلام الله علیه) عرض کردند چرا این قدر نام سلمان فارسی را می‌برید فرمود: اولاً سلمان فارسی نیست بلکه از ماست و سرّش آن است که سلمان(رضوان الله علیه) هرگز در برابر خواسته علی ‌بن ‌ابی طالب(سلام الله علیه)خواسته‌ای نداشت و تلاش و کوشش می‌کرد که با فقرا بسازد و کوشش‌ او این بود که از علم و علما فاصله نگیرد. با علم و دانش و فضایل علمی از یک سو و با نیازمندان از سو ی دیگربه سر می‌برد و در برابر علی ‌بن ‌ابی طالب(سلام الله علیه)خاضع بود. این سه فضیلت سلمان باعث می‌شود که من همیشه اسم او را می‌برم.

پای درس اخلاق آیت الله جوادی 23/6/91- برگرفته شده از سایت اسرا



تاريخ : ۱۳٩۱/٩/۱٦ | ۱۱:٥٤ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

نام کتاب

تعداد سؤال در سراسری ریاضی 89

تعداد سؤال در سراسری ریاضی 90

تعداد سؤال در سراسری ریاضی 91

دین و زندگی 2

9

9

8

دین و زندگی 3

9

9

9

دین و زندگی پیش دانشگاهی

7

7

7

ترکیبی

-

-

1

همانطور که مشخص است رویکرد کنکور در این زمینه در سال 91 نسبت به سال های 89 و 90 تغییر چندانی نکرده است و به همان منوال سابق از کتاب سال سوم 9 سؤال آمده است. تفاوت در آن است که یکی از سؤالات سال دوم با مباحثی در کتاب پیش دانشگاهی تلفیق شده است و در نتیجه پاسخگویی به آن نیازمند آگاهی یافتن بر آن مطالب است.



منابع دینی کنکور 92

منابع دینی کنکور 92( کتاب های دینی ای که در کنکور 92 منبع طرح سوال است)

1- دین و زندگی سال دوم چاپ 89

2- دین و زندگی سال سوم چاپ 90

3- دین و زندگی پیش دانشگاهی چاپ 91

 



تاريخ : ۱۳٩۱/٩/۱۳ | ۱۱:٤۱ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

باسمه تعالی

با توجه به نیاز و درخواست شما کاربر و دانش آموز گرامی جهت طرح مسائل و

 دریافت راهنمایی و مشاوره که در کلاس فرصت مناسبی برای طرح آن پیش نمی آید،

 آدرس اینترنتی اینجانب در اختیار شما قرار می گیرد. چنان چه سوالی دارید به آن

 آدرس ارسال دارید.تا در اسرع وقت پاسخ آن خدمتتان ارسال شود.

با تشکر - فیروزنیا

h.firoznia@yahoo.com

 



تاريخ : ۱۳٩۱/٩/٥ | ٩:۳۸ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

تاثیرگذاری قرآن

 

هنگامی که فرانسوا میتران در سال 1981م زمام امور فرانسه را بر عهده گرفت، از مصر تقاضا شد تا جسد مومیایی شده فرعون برای برخی آزمایشها و تحقیقات از مصر به فرانسه منتقل شود . هنگامی که هواپیمای حامل بزرگترین طاغوت تاریخ در فرانسه به زمین نشست،بسیاری از مسئولین کشور فرانسه و از جمله رئیس دولت و وزرایش در فرودگاه حاضر شده و از جسد طاغوت استقبال کردند.

 پس از اتمام مراسم، جسد فرعون به مکانی با شرایط خاص در مرکز آثار فرانسه انتقال داده شد تا بزرگترین دانشمندان باستانشناس به همراه بهترین جراحان و کالبد شکافان فرانسه،آزمایشات خود را بر روی این جسد و کشف اسرار متعلق به آن شروع کنند . رئیس این گروه تحقیق و ترمیم جسد یکی از بزرگترین دانشمندان فرانسه بنام پروفسور موریس بوکای بود که برخلاف سایرین که قصد ترمیم جسد داشتند،او در صدد کشف راز و چگونگی مرگ این فرعون بود .تحقیقات پرفوسور بوکای همچنان ادامه داشت تا اینکه در ساعات پایانی شب نتایج نهایی ظاهر شد..

بقایای نمکی که پس از ساعتها تحقیق بر جسد فرعون کشف شد دال بر این بود که او در دریا غرق شده و مرده است و پس از خارج کردن جسد او از دریا برای حفظ جسد،آن را مومیایی کرده اند . اما مسئله ی غریب و آنچه باعث تعجب بیش از حد پروفسور بوکای شده بود این مسئله بود که چگونه این جسد سالمتر از سایر اجساد باقی مانده است در حالی که این جسد از دریا بیرون کشیده شده است.

 پروفسور موریس بوکای در حال آماده کردن گزارش نهایی در مورد کشف جدید (مرگ فرعون بوسیله غرق شدن در دریا و مومیایی جسد او بلافاصله پس از بیرون کشیدن از دریا ) بود که یکی از حضار در گوشی به یادآور شد که برای انتشار نتیجه تحقیق عجله نکند، چرا که نتیجه تحقیق کاملا مطابق با نظر مسلمانان در مور غرق شدن فرعون است.

ولی موریس بوکای بشدت این خبر را رد کرده و آن را بعید دانست. او بر این عقیده بود که رسیدن به چنین نتیجه ی بزرگی ممکن نیست مگر با پیشرفت علم و با استفاده از امکانات دقیق و پیشرفته کامپیوتری.

در جواب او یکی از حضار بیان کرد که قرآنی که مسلمانان به آن ایمان دارند قصه غرق شدن فرعون و سالم ماندن جثه‌ی او بعد از مرگ را خبر داده است. حیرت و سردرگمی پروفسور دوچندان شد و از خود سوال می‌کرد که چگونه این امر ممکن است با توجه به اینکه این مومیایی در سال 1898م و تقریبا درحدود دویست سال قبل کشف شده است، در حالی که قرآن مسلمانان قبل از 1400 سال پیدا شده است؟ چگونه با عقل جور در می آید در حالی که نه عرب و نه هیچ انسان دیگری از مومیایی شدن فراعنه توسط مصریان قدیم آگاهی نداشته و زمان زیادی از کشف این مسئله نمیگذرد؟

موریس بوکای تمام شب به جسد مومیایی شده زل زده بود و در مورد سخن دوستش فکر میکرد که چگونه قرآن مسلمانان درمورد نجات جسد بعد از غرق سخن می‌گوید در حالی که کتاب مقدس آنها از غرق شدن فرعون در هنگام دنبال کردن موسی سخن میگوید اما از نجات جسد هیچ سخنی بمیان نمی‌آورد... و با خود میگفت آیا امکان دارد این مومیایی همان فرعونی باشد که موسی را دنبال میکرد؟ و آیا ممکن است که محمد هزار سال قبل از این قضیه خبر داشته است؟

او در همان شب تورات و انجیل را بررسی کرد اما هیچ ذکری از نجات جسد فرعون به میان نیاورده بودند.

پس از اتمام تحقیق و ترمیم جسد فرعون، آن را به مصر باز گرداندند ولی موریس بوکای خاطرش آرام نگرفت تا اینکه تصمیم به سفر کشورهای اسلامی گرفت تا از صحت خبر در مورد ذکر نجات جسد فرعون توسط قرآن اطمینان حاصل کند. یکی از مسلمانان قرآن را باز کرد و این آیه را برای او تلاوت نمود:

«فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَةً وَإِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُونَ» [یونس:92]

این آیه او را بسیار تحت تآثیر قرار داد و لرزه بر اندام او انداخت و با صدای بلند فریاد زد:

من به اسلام و به این قرآن ایمان آوردم.

موریس بوکای با تغییرات بسیاری در فکر و اندیشه و آیین به فرانسه بازگشت و دهها سال در مورد تطابق حقائق علمی کشف شده ذر عصر جدید با آیه های قرآن تحقیق کرد و حتی یک مورد از آیات قرآن را نیافت که با حقایق ثابت علمی تناقض داشته باشد.و بر ایمان او به کلام الله جل جلاله افزوده شد (لا یأتیه الباطل من بین یدیه ولا من خلفه تنزیل من حکیم حمید).

حاصل تلاش سالها تحقیق این دانشمند فرانسوی کتابی بود بنام( قرآن و تورات و انجیل و علم بررسی کتب مقدس در پرتو علوم جدید)



تاريخ : ۱۳٩۱/٩/۱ | ۱۱:٤٧ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

 سلام علیکم! اعظم الله أجورنا و أجورکم بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعَلَنا و إیاکم من الطالبین لثاره 

 جهت اطلاع خوانندگان محترم! متن حدیث ابن شبیب از اصحاب امام رضا علیه السلام را به مناسبت أیام شهادت ابا عبد الله الحسین علیه السلام و یارانش تقدیم می شود؛ امید است به هنگام دل شکسته شدن، اموات مؤمنین و مؤمنات از امت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و پیرو خط سرخ حسینی و مادر اینجانب را از دعای خیرتان محروم نفرمایید:

 



ادامه مطلب

  • پوسته های وطن
  • آریس موب
  • کارت شارژ همراه اول