تاريخ : ۱۳٩٢/۱/۳٠ | ٥:٥٧ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

بیت زیر را برخی بزرگان بارها در کلامشان و آثار قلمی خود به کار برده و می برند؛ این رباعی منسوب به شعرایی چون خاقانی و عارفانی مثل بابا افضل کاشانی و ... می باشد. اختلافات جزئی و بین اوصاف به کار رفته بیت دوم در هنگام بیان ایجاد می شود؛ مهم پیام و حاصل آن است. امید است با گوش و چشم دل شنیده و ببینیم:

خواهی که شود دل تو چون آیینه       

                         ده چیز برون کن از درون سینه

حرص و طمع و کذب و نفاق وغیبت     

                        بخل و حسد و کبر و ریا و کینه

 بابا افضل کاشانی:

خواهی که شود دل تو چون آینه             ده چیز برون کن ز درون سینه

      کبر و حسد و ظلم و حرام و غیبت                بخل و طمع و حرص و ریا و کینه

 

 

 خاقانی این رباعی را عیناً می نویسد:

   

خواهی که شود دل تو چون آینه                ده چیز برون کن ز درون سینه

       کبر و حسد و ظلم و حرام و غیبت              بخل و طمع و حرص و ریا و کینه(1)

 

1.رباعیات خاقانی شماره299



تاريخ : ۱۳٩٢/۱/٢۳ | ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از آداب و رسوم ناصواب غالب ما ایرانیان این است که از سرمایه های عظیم فرهنگی مثل علماء و فقهای عالمِ عامل، و در زمان حیات ایشان،آن چنان که باید استفاده گردد نمی شود. تنها پس از رحلت و کوچ از این عالم مادی و خالی شدن دنیا از وجود ذی وجود آنان به برگزاری کنفرانس، مراسم بزرگداشت و قدردانی ها می پردازیم. گوشه هایی از بزرگی و عظمت آنان در آن وقت شناخته می شود. شاید گفته شود خود آن بزرگان راضی به تعریف و تمجید نباشند این درست اما حق جامعه علمی و تشنگان حقیقت و مردم بیدار در این بین چه می شود؟آیا می توان جواب کوتاهی ها خود را نزد مالک یوم الدین داد؟

به فکر افتادم حکایاتی از آن یرزگان سابق و کوچ کننده از حیات مادی به سوی حیات حقیقی، بازگو کنم تا شاید این نسل جوان و سرمایه ملت ایران اسلامی با راه علمای اعلی مرتبه بیشتر آشنا کنم؛ در این مسیر اگر راه به خطا رفتم بی تفاوت نگذرید و به نظرات سازنده خود مرا یاری کنید.

الف) علامه محمد تقی جعفری ره:



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۱/٢٢ | ۱۱:۱٦ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

از آداب و رسوم ما ایرانیان که به ناصواب بیشتر تمایل دارد تا صواب،توجه به علماء و بزرگان از دنیا رحلت کرده است تا علمای حیّ؛ کوچ کنندگان مسیر دنیا شاید زیاد خشنود نباشند که مورد تحمید و تمجید واقع شوند اما آیا جامعه علمی و دینی حق ندارند از وجود چنین سرمایه هایی مطلع و بیشتر مستفاد گردند. إن شاء الله باشند کسانی که در این باب رسم عالی و پرصوابی را در فرهنگ ما ایرانیان إنشاء کنند، تا به آن چه که در این مورد حق است برسیم.

امّا در این مجال تلاش می شود تا گوشه هایی از زندگانی بزرگان علم و معرفت برای علاقمندان نقل گردد، و در پرتو آن جوانان و سرمایه های عظیم این ملت با ذخایر ارزشمند آشنایی یابند.

حکایاتی از حیات بزرگان

الف: علامه محمد تقی جعفری

 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۱/۱۸ | ۱٢:۱٤ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

علاوه بر فایده های غیر مادی که از طریق روایات و آیات درباره فریضه نماز به اثبات رسیده، اثرات جسمانی آن، برای ما قابل تأمل است. شاید افراد کمی به این مهمّ پی برده باشند یا کمتر افرادی درباره این موضوع مطالعه دقیق علمی کرده باشند امّا اخیراً برخی از محققان پی به فواید فیزیکی و جسمانی نماز پی برده اند که شناخت آن برای ما مسلمانان حائز اهمیت فراوانی است تا به برخی از علل الشرایع این واجب الاهی بیشتر پی ببریم؛ و بیش از پیش به  کامل بودن دین اسلام که خداوند به عنوان سرآمد نعمات معنوی اش به ما ارزانی داشته،باور کامل پیدا نماییم و هم چنین سبب مباهات به آن می گردد.

حال شما را به مطالعه اخیر محققان دعوت می کنیم و خود پس از مطالعه، به تأثیرات جسمانی نماز بیشتر پی برده و به دیگران انتقال خواهید داد. إن شاء الله.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۱/۱٦ | ۱٢:٠٩ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

حاضر جوابی مناسب احوال و شرایط زمان و مکان است، قاعدتاً با زبان درازی و پررویی فرق دارد؛ چه این که به مانند این ضرب المثل است«پا از گلیم خود دراز کردن» که از نظر عقل و از نظر شرع مقدس اسلام پسندیده نیست. اما جواب دادن به یاوه سرایی، روده درازی برخی افراد هر چند گاهی نه تنها صحیح است بلکه ضروری نیز به نظر می رسد. مثل این حاضر جوابی های ذیل که هم تنوع دارد و درس آموز و بیدار گر است. امید است  مورد توجه علاقمندان آن قرار گیرد. نقطه نظرات خود را ارسال فرمایید.

 

 حاضر جوابی حضرت علی علیه السلام

یکی از یهودیان، از روی غرض ورزی به امیر مؤ منان علی علیه السلام گفت: شما هنوز جنازه پیامبرتان را دفن نکرده بودید که درباره اش اختلاف نمودید!

حضرت علی علیه السلام در پاسخ فرمود: ما درباره وصی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اختلاف کردیم نه درباره خودش. اما شما (اجداد شما) یهودیان، پس از آن که به همراه موسی علیه السلام از دریا گذشتید و فرعونیان غرق شدند، به پیامبر خود گفتید: برای ما معبودی (بتی) قرار بده، همان گونه که بت پرستان معبودانی از بت دارند. موسی علیه السلام در جواب فرمود: شما جمعیتی نادان هستید.(۱)

ادامه در صفحه ضمیمه:



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۱/٤ | ۱٢:٢٧ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

«الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» الملک/2

خداوند همان کسی است که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل می کند

 استاد حضرت آیه الله جوادی آملی«حفظه الله تعالی» در درس اخلاق خود درباره ارزش حقیقی مرگ برای انسان مؤمن این چنین  فرمود:


مرگ یک امر عادی نیست هیچ دردی به اندازه درد مرگ نیست .همین مرگ که هیچ دردی به اندازه درد مرگ نیست طبق نقل مرحوم کلینی در کافی فرمود: هیچ لذّتی برای مؤمن به اندازه لذّت مردن نیست زیرا انسان با مشاهده اهل بیت(علیهم السلام) از تمام بدن خود غافل است.
وقتی انسان توجه‌اش از بدن گرفته بشود این بدن را ارباً اربا هم بکنی دردی ندارد. چرا در اتاق عمل وقتی که اعضا و جوارح این شخص را مثلاً وقتی عمل قلب یا عمل دیگر دارد قطعه قطعه می‌کنند دردش نمی‌آید؟ برای اینکه روح توجّه ندارد و تخدیر شده است. در هنگام مرگ مؤمن با مشاهده اهل بیت(علیهم السلام) از تمام بدن غفلت می‌کند خب وقتی انسان از بدن غافل باشد توجهی به بدن ندارد و اگر بدن را تکه تکه بکنند درد نمی‌آید. لذا هیچ لذّتی برای مؤمن به اندازه لذّت مردن نیست و چه اینکه اگر ـ خدای ناکرده ـ انسان بدنی فکر کند و بدنی بمیرد هیچ دردی به اندازه درد مرگ نیست.
حضرت آیت الله جوادی آملی،درس اخلاق17/12/91

منبع: إسراء

 
 


تاريخ : ۱۳٩٢/۱/٢ | ۱:٠٢ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

در معارف اسلامی آمده است هر روزی که در آن گناه صورت نگیرد، عید است چنان که حضرت علی(ع) می‌فرماید: "کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید."

نوروز از جمله اعیادی است که تاریخ پیدایش آن قبل از اسلام است. این عید با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهرۀ آن مورد موافقت و تأیید اسلام قرار گرفت؛ در روایات نیز آمده است که روزی برای حضرت علی(ع) هدیه‌ای آوردند، حضرت فرمود این چیست؟ گفتند: ‌ای امیر المؤمنین، امروز نوروز است. فرمود هر روز را برای ما نوروز قرار دهید.

امام صادق(ع) درباره نوروز فرموده‌ است: "هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم؛ زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است."

حال توجه عزیزان را به نظر عالمان دین درباره نوروز جلب می کنم:

1 امام خمینی(ره):
"این عید، هر چند یک عید اسلامی نیست ولی اسلام آن را نفی نکرده است."

2. مرحوم محمد حسین کاشف الغطاء
نوروز مقتضای جهان است در بشر و حیوان و جماد، بلکه در آسمان و زمین و هوا و فضا و بر این اساس روایاتی از اهل بیت(ع) دربارۀ نوروز به ما رسیده که عید گرفتن را تأیید کرده اند و نیز به نماز، ذکر و عبادت سفارش نموده اند و ...

3. آیت الله مظاهری:

الف: بهترین چیزها در موقع تحویل، خواندن این دعا، با توجه به معنی است: «یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبّر الّیل و النّهار یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال». ای خدایی که همه چیز در دست تو است، سال خوشی به همۀ ما عنایت فرما.

و از خداوند متعال با توسل به اهل بیت«علیهم السلام» بخواهید در این سال، تقوا و رابطه با خودش و سلامتی و امنیت، مقدّر شما بکند و فرج حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» انشاءالله حاصل شود. محدث قمی در مفاتیح، در آخر دستورات ماهها، نمازی در آن روز نقل می کند و بعد از نماز دعائی و در آن دعا شرافت و کرامت آن عید را نقل می کند که خواندن آن خوب است.

ب: هرکس باید جداً حساب سال را و گذشته را بکند و اگر گناهکار است، جداً توبه کند و با حالت توبه وارد سال شود.

ج:باید این آتش اختلاف که در همه خانه ها رفته است، با دامن نزدن به آن خاموش شود و از گذشته ها هیچ حرفی زده نشود و گرمی و اتّحاد خانه و خانواده و مجالس با یگدیگر حفظ شود.

4. آیت الله مبشرکاشانی:
نماز و دعاهای خاصی جهت تحویل سال در مفاتیح الجنان و کتب ادعیه دیگر آمده که سزاوار است به آنها عمل شود،مطلب مهم توجه به لزوم تحول در سیر انفسی انسان است که به تحول در طبیعت باید در انسان ایجاد شود پس باید باتوجه دعاکنیم وبگوییم:
"یا مقلب القلوب والابصار،یامدبراللیل والنهار،یامحول الحول والاحوال،حول حالناالی احسن الحال "مدبر ودبیر آفرینش در حوزه حالات بشری ،مقلب القلوب والابصار،ودر طبیعت مدبراللیل والنهار ومحول الحول الاحوال است که باتدبیر خود ،جهان را از حالی به حالی متحول نموده ودوآیت خود"لیل ونهار " راتدبیر می کند تا نظام احسن ،مستقر وپایدار باشد .

پس از حضرتش مسئلت می نمائیم که حال ما را به "احسن حال"تبدیل نماید زیرا طبیعت بشر به جهت تعاقب وتنازع دوآیت "نفس اماره ولوامه"دستخوش تحولاتی می شود که باتمایلات نفسانی و وساوس شیطانی غالبا سیر نزولی داشته و (اسوء الحال) می گردد وفقط اوست که قدرت تحویل اسوءالحال به احسن الحال را دارد .

پس از او می خواهیم تا نظام هستی انسان نیز به احسن الحالات تبدیل شود .

ترک گناه ،تطهیر ظاهر وباطن ،نظافت لباس وخانه ومحیط کار ،تغییر روشهای غلط زندگی ،به روشهای صحیح ،تجلیل از والدین ،دید وبازدید وصله ارحام ، اداءحقوق الناس،راضی شدن از مردم وراضی نمودن دیگران که به عللی از ما ناراضی باشند ،شادنمودن دلها با هبه وبخشش،عیادت مریض،دستگیری از فقرا ومستمندان ،ذکر وتوجه قلبی ولسانی به خداوند متعال وتوسل به اهل البیت علیهم السلام و ... تماما از اموری هستند که از علائم استجابت دعای ما هنگام سال تحویل وتحول وتکامل روح ونفس انسان می باشد.


5. آیت الله العظمی علوی گرگانی:
تحویل سال باید در حقیقت تحول در روح و روان انسانها و زنده شدن نفس غفلت زده انسان باشد همانطور که در عالم طبیعت نیز بیداری طبیعت به وجود می آید و این همان معنای حقیقی یا محول الحول و الاحوال است و لذا در روایات سفارش شده که در هنگام تحویل سال سیصد و شصت مرتبه ذکر یا محول الحول و الاحوال الی آخر خوانده شود که این خود شاید باعث بیداری نفس انسان در این دنیای ظلمانی و پر از فتنه شود و چقدر خوب است که علاوه بر هفت سین باستانی از هفت سین قرآنی که امیر المومنین علی علیه السلام دستور داده اند استفاده شود و آن این است که :

بر روی ظرف چینی با زعفرانی که با گلاب مخلوط شده این هفت ذکر قرآنی نوشته شود :

1 _ سلام علی آل یاسین 2 _ سلام علی نوح فی العالمین 3 _ سلام علی ابراهیم 4 _ سلام علی موسی و هارون 5 _ سلام قولا من رب رحیم 6 _ سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین 7 _ سلام هی حتی مطلع الفجر سپس این نوشته ها با آب شسته شود (که بهتر است آب زمزم و یا باران باشد) و آب جمع شده را به افراد خانواده بنوشانید امید است که باعث دفع بلا و کسب سلامتی در طول سال جدید شود .


منبع:سایت گفتگوی دینی



تاريخ : ۱۳٩٢/۱/٢ | ۱٢:٥۱ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

دعای مشهور «یا مقلب القلوب و الأبصار، یامدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الأحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال» به لحاظ سندیت قابل تأمل و تدبر است، این دعا هرچند که مضامین بسیار بلندی دارد، اما تا به حال هیچ مدرک و سندی که نشان دهد از معصوم علیه السلام صادر شده یافت نگردیده است. ...

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب

  • پوسته های وطن
  • آریس موب
  • کارت شارژ همراه اول