تاريخ : ۱۳٩۳/۱٢/٢٦ | ٩:٢۸ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

نظرات و دیدگاه های مراجع عظام تقلید درباره سنت غلط و نامعقول چهارشنبه سوری در ایران

حضرت آیت الله خامنه ای:

چهارشنبه سوری و سیزده بدر مبنای عقلایی ندارد.(مجموعه استفتائات)

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره):

در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است  و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.

حضرت آیت الله بهجت(ره):

این کارها مشروعیت ندارد.

حضرت آیت الله تبریزی(ره):

هیچ یک ا زاین امور رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا غافل کردن از آخرت است و این که تصور می کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می دارد تصوری باطل است، آنچه مردم را به عزت می رساند و به حفظ وطن وا می دارد ایمان است و بس.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

اشکال دارد.

حضرت آیت الله سیستانی:

اموری که به جامعه ضرر می زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه خرید و فروش آن جایز نیست.  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

 این کارها شایسته مسلمان نیست.




تاريخ : ۱۳٩۳/۱٢/٢٦ | ۸:٠٦ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

به دنبال مطلبی  درباره سنت نامعقولانه «چهارشنبه سوری » از دیدگاه مراجع عظام و علماء بزرگ می گشتم، چشمم به یک مصاحبه برخورد بسیار برایم جالب و مفید بود تا آخر خواندم، لذت بردم. حیفم آمد آن را نشر ندهم و برای دیگران، امثال شما بزرگواران ارسال نکنم  بدین خاطر تصمیم گرفتم مطلب را پس از اصلاحات کوچک نگارشی، عیناً انتقال دهم.امید است دعای خیرتان نصیبم گردد:

تذکر: جملات آیت الله کشمیری را به رنگ سبز آورده ام تا بهتر خوانده شود.

مصاحبه خواندنی با مرحوم آیت الله سید عبدالکریم کشمیری

جلسه در اتاقی محقر، درخانه مرحوم آیت الله کشمیری که در قم واقع است،انجام می شود. با توجه به روحیات آیت الله کشمیری، به نظر می آید آن چه انجام این مصاحبه را برای آن بزرگوار پذیرفتنی و آسان تر می کند، حضور جمعی محدود (شش نفر) آن هم عده ای آشنا است؛ به ویژه این که مسؤولیت گفت وگو (مصاحبه) را یکی از شاگردان خاص ایشان، حاج شیخ جعفر ناصری بر عهده دارد. آیت الله کشمیری همراه حضار وارد می شوند و پس از لحظاتی سخن شروع می شود.

مصاحبه کننده - که همان گونه که گفتیم از شاگردان خاص ایشان است – با سخنانی آمیخته از ارادت و ادب، چنین آغاز می کند:

* خوب آقا جان! بالاخره باید سه ربع، یک ساعت، خلاف میل باطنیتان یک خرده صحبت بکنید.

(آیت الله کشمیری با لبخندی ملیح رو به او کرده و می گوید:)

ـ از چه صحبت کنم؟ چه بگویم؟

*در ابتدا درباره جد پدری تان، آقای سید حسن کشمیری بفرمائید.

ـ آقای سید حسن کشمیری از علمای کربلا بود.

* در حد مرجعیت تقلید بود؟

ـ بله، (اهل) تبریز مقلدش بودند، صاحب کرامت بود. شخصی بزرگ بود، مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری یزدی از شاگردانش بود، ملا بود خیلی.

*جد مادریتان؟

ـ مرحوم آقا سید محمد کاظم معروف است دیگر.

*آسید محمد کاظم یزدی، صاحب عروه؟

ـ بله، صاحب عروه.

*آقا! خودتان از چه زمانی تحصیل طلبگی را شروع کردید؟

ـ پانزده (سالگی) .

*: اساتیدتان یادتان می آید؟

ـ اساتید چه درسی؟

* دروس ابتدایی، مثل ادبیات، منطق؟

ـ درمنطق حاشیه ملا عبدالله را نزد آشیخ شمس بادکوبه ای که مدرس منطق بود،خواندم.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۱٢/٢٤ | ٩:۱٦ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

لَا [یُرَى الْجَاهِلُ‏] تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا. انسان جاهل را نمی بینی جز این که یا افراط (زیاده روی)می کند یا تفریط( کوتاهی). علی علیه السلام


تاریخ زندگی ابناء بشر نشان داده است آنهایی که دچار افراط یا تفریط در شئوون گوناگون زندگی فردی و اجتماعی بوده اند، زندگی بی ثمر و گاه پوچ و همراه با خسران دنیا و آخرت داشته اند.

در تمامی امور انسان عاقل، عالمانه و عاقلانه عمل می کند تا انگشت حسرت به دندان جان خویش نگزد. آسیب به خود، خانواده، جامعه نزند. در تمام فعل و انفعالات زندگی راه حد وسط را برمیگزیند. بنابر این حدیث« خیر الامور اوساطها» عمل میکند. نه تندروی و کوتاهی و کندروی. او به مقصد خویش می رسد و شاکر خواهد بود اما تندروها یا کندروها هردو متضرر خواهند بود. 

شاعر می گوید:

رهرو آن نیست گهی تند و گهی خسته رود                     رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود

 نمیشود دائماً در مسجد و معبد و کنیسه معتکف شد و انتظار لقمه نان بی زحمت داشت، نمیشود همه اش برای دنیا کار کرد و در عین حال آخرت زیبا طلبید، نمیشود با بار سنگین گناهان در امر انتخاب همسر، بهترین و پاک ترین همسر را طلب کرد.

بنابراین در طاعت، در کار و کوشش، درس خواندن، انجام مستحبات، به کارگیری قوای غضبیه، شهویه، امور مذهبیه و دینیه و مسائل دیگر حد اعتدال را نباید از دست داد تا سالم ماند هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ جسمانی.

نکته مهم و قابل بیان این که اگر اصل فوق را رعایت نکنیم ممکن است دچار تحریف و بدعت در امور دین نیز شویم. برای دور ماندن از این آفت باید نگاهمان به سیما و سیرت عالمان وارسته، راه یافته به عالم ملکوت باشد. نه تابع هر مدعی دروغین یا بی علم و دانشی که وجودش برای دین و دینمداران آفت و آسیب می باشد.

 دشمنان اسلام هم از این شکاف به راحتی سمّ خویش را وارد بدن مسلمانان می کنند و به قولی از آب گل آلود به نفع خویش بهره می برند.

والسلام



تاريخ : ۱۳٩۳/۱٢/٤ | ۸:٢٤ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

اعوذ بک من النار یا ربّ

 در جرم توبه کردن بودیم تا به گردن              از توبه‌های کرده این بار توبه کردم

مهمترین مراحل  و شرایط پذیرش و انجام توبه کامل در همین چهار تا خلاصه می شود که عبارتند از: ندامت و پشیمانی از گناه ، تصمیم جدی بر ترک همیشه گناه ، جبران حق النّاس و جبران حق الله و فرایض فوت شده از انسان توبه کار.

اما حضرت علی علیه السلام جهت تکمیل توبه شخص گناه کار، دو کار دیگر را نیز به او سفارش می فرماید و آن دو این است: اول گوشتی را که از حرام بر اندامت روییده با اندوه فراوان آب کنی چنان که پوست بر استخوان چسبیده و گوشتی تازه بروید. دوم این که رنج طاعت و بندگی بر تن بچشانی چنان که شیرینی گناه را به او چشانده ای (و در آخر) بگو: « استغفر الله»

با دقت در کلام امیر المؤمنین علی علیه السلام معلوم می شود وجود گوشت و سلول های روییده شده از حرام، مانع دست یابی به درجات بالای کمالات است. بنابراین باید به هر طریق ممکن مثلاً طبق فرمایش حضرت با اندوه فراوان یا مطابق توبه کنندگان بزرگ، مانند فضیل عیاض، یا نصوح و ... با ارتزاق از گیاهان و ریشه آن ها و چشیدن رنج های فراوان و طولانی،گوشت های روییده شده از حرام را آب کرد. هم چنین به جای شیرینی و لذت گناه، رنج طاعت و بندگی مانند روزه داری و قضای فروضات فوت شده، را به بدن و تن خاکی چشاند تا توبه کامل واقع گردد.

خداوندا! به ما توفیق توبه کامل عنایت فرما.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته



تاريخ : ۱۳٩۳/۱٢/٢ | ۱٠:٠٤ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ           گر کافر و گبر و بت پرستی باز آ

این درگه ما درگه نومیدی نیست       صدبار اگر توبه شکستی باز آ

ابوسعید ابو الخیر

قبل از آن که وارد ادامه مباحث درباره شرایط پذیرش توبه شویم، یک نکته مهم در مصرع بیت دوم فوق قابل توجه است و آن این که اگر شاعر گفته « صد بار اگر توبه شکستی بازآ» بدین معنا و جواز نیست که انسان پس از ندامت و تصمیم جدی بر ترک گناه، تا صد بار این روند ادامه یابد؛ بلکه منظورش اینست که انسان نباید از خداوند تعالی و رحمتش ناامید گردد، هیچ جوازی برای تکرار گناه به حساب نمی آید. این مطلب را متذکر شدم چون که برخی از شعر معنای دیگری را برداشت می کنند.

چهارمین مرحله بازگشت و توبه، جبران حقوق خداوند متعالی است. بزرگترین و مهمترین وظیفه هر فرد که خود را بنده خداوند می داند، ادای حقوق الاهی از طریق اطاعت و فرمانبرداری است. لذا ممکن است به دلایلی موجه و حتی غیر موجه تکالیف واجبی از انسان فوت شده باشد، در این شرایط باید آن حقوق را به شایستگی ادا و قضاء نماید تا مستوجب عذاب اخروی نگردد.مثلاً نماز نخوانده است و قضا شده؛ در این صورت باید نماز قضا به جا آورد.

نکته دیگ و مهم این که گناه کار نباید از خداوند نا امید شود چون ناامیدی خود کفر است و نتیجه اش عذاب جهنم.خداوند در قرآن کریم می فرماید:« قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ »زمر/53؛بگو: «اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده ‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را میآمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.»

نکته مهم در این امر این است که نباید به صرف این باور و اعتقاد که خداوند رحیم است، دست روی دست گذارد و منتظر اتفاق خاصی بود؟ خیر. باید تلاش کرد تا آثار گناه را به نحو کامل از وجود خود پاک کرد تا جان را لایق جانان نمود.



تاريخ : ۱۳٩۳/۱٢/۱ | ٤:٥٠ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

در خصوص مسأله مذاکره در گروه 1+5 به عرض میرسد، ضرورت دارد که به فرازهایی از سخنان امام خمینی ره توجه شود؛ هرچند به تاریخ آغاز انقلاب اسلامی بر می گردد اما هنوز تازگی آن به خوبی حس می شود، ایشان فرمودند:

« ملت ایران با دولت ایالات متحده یا هر دولت دیگرى که از شاه و جنایات او حمایت می کند تا زمانى که آزادى و استقلال کشور تأمین نشده باشد گفتگو نخواهد کرد.» صحیفه امام، ج‏4، ص 336

ایشان در جای دیگر فرموده است:

ما با کى‏ ملاقات کنیم؟ با چه جمعیتى ملاقات کنیم؟ با آنهایى که اسم خودشان را بشر دوست گذاشتند، لکن دوایى اگر چنانچه ببینند که بخواهند تجربه کنند که آیا ضرر دارد یا ندارد میفرستند در طرفهایى، همان طورى که شما، دکترهاى شما وقتى که بخواهند امتحان کنند یک دوایى را به خرگوش می‏زنند یا به موش میزنند، اینها به دنیاى سوم میفرستند. ما با اینها میتوانیم بنشینیم صحبت کنیم؟ ما با اینها می‏توانیم که، مملکتى را که آنها این طور ما را حساب میکنند، مثل خرگوش ما را حساب میکنند یا بدتر،امتحان دواهاشان را روى جوانهاى ما میکنند، ما با اینها چه صحبت بکنیم؟ آنها که شبکه جاسوسى در اینجا درست کردند، توطئه درست کردند، کردستان و امثال اینها را، اینها نقشه میکشند و راه میدهند. ما با اینها بنشینیم صحبت بکنیم! چى‏ چى صحبت بکنیم؟صحیفه امام، ج‏11، ص: 13و14

 به نظر می رسد با توجه به تجربه به دست آمده چندین ساله از دولت مردان آمریکا و اربابان و ایادی مزدورش، و هم چنین مطالعه سرنوشت ملتهای مسلمان و حتی غیر مسلمان، به خصوص ایران، افغانستان، عراق، و سوریه و لبنان و مانند آن و نیز جبهه گیری های مرموزانه هر روزه آن دولت ها، که فقط بوی مکرو فریب، خباثث و کثافاتشان مشام همه انسانهای آزاد اندیش را آزار می دهد، دولت مردان ما با نگاه تیزبین و هوشیارانه ، خباثت این ولیده صهیون و جنایتکار اصلی و نوکران و اربابانش را به صراحت به مردم دنیا انتقال دهند و خود گول خنده های مستانه، و نگاه مکارانه و حرکت پا در کنار پای آنان را نخورند، گوش به بیانات امام خمینی  ره و نایب برحقش مقام معظم رهبری دهند و از اقدامات احساساتی و دون عقل با دشمن، خویشتن داری نمایند.

آن زمان امام خمینی ره به سران عرب هشدار می‌داد با دشمنانی مثل آمریکا، فرانسه و اربابانشان، یعنی یهودیهای صهیونیسم اسرائیلی مذاکره را تحریم کنند چون که آنان قابل اطمینان نیستند، امروزه مقام معظم رهبری نیز با بیانی دیگر با انجام آن مخالف بوده و هست. هشدارها را می‌دهند امّا کو گوش شنوا و چشم بینا! برخی دولت مردان و برخی به ظاهر روشنفکران نو اندیش گمان برده اند که موضع و اخلاقیات دولت مردان آمریکا، انگلیس، فرانسه و هم کاسه هایشان تغییر کرده اند و نگاهشان به کشورها بر محور توحید شده، خوی هایشان عوض شده است! [زهی خیال باطل!] دشمنان قسم خورده نه تنها تغییر موضع به نفع هیچ مسلمانی نداده و نخواهند داد، بلکه با شگردهای جدیدتر در صدد محو اسلام و مسلمانان برآمده اند.

درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری در آذربایجان باید اذعان کرد آفرین به گفتمان روشنگرانه، شجاعت بی نظیر ایشان. چنان طومار افکار خیالی صاحب گزینه های روی میز را در هم پیچید که خیالشان از بابت تسلیم این مردم و سرزمین به دامن آن ها، راحت شد و زمینه عصبانیت بیشتر آنان را فراهم کرد. الحق باید فرمایش شهید والا مقام دکتر بهشتی را بار دیگر بخوانیم که فرمود: « ای آمریکا! از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر».

درباره این گفته مقام معظم رهبری که فرمودند:«ملّت ایران هم میتواند تحریم کند؛ این را بگوییم که اگر بنای بر تحریم باشد، در آینده این ملّت ایران است که آنها را تحریم خواهد کرد.»، چنان چه از سیاق متن سخنان معظم له معلوم می شود که ملت ایران از راه های زیر آنان را تحریم کند:

1- لبیک به ندای امام خمینی ره و مقام معظم رهبری و پشتیبانی از ایشان.(ولایت مداری)

2- صبر در برابر فشارهای وارده از ناحیه دشمنان داخلی و خارجی

3- حرکت همگانی به استفاده از حربه «اقتصاد مقاومتی» که سال هاست ایشان بیان کرده اند و عدم وابستگی به تک صنعتی(نفت).اما دریغ از فعالیت‌ها و حمایتهای لازم مسؤولان خفته.

4- پرد اخت مالیات های قانونی و شرعی.

5- بهره وری درست از منابع و ذخایر موحود در جامعه(مادی و معنوی) و ارتقاء آن در سطح کلان اقتصاد جامعه.

6- استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی و کم کردن وابستگی ها.

7- استفاده از تولیدات داخل به جای تولیدات خارج که وارداتی ها، بعضاً از کیفیت کمتری هم برخوردارند.

8- اجتناب از اسراف، و حفظ  و استفاده درست سرمایه های ملی و نعمات الاهی.

9- پرحذر بودن از اندیشه و نگاه افراد که فقط به دادن شعارهای توخالی در این زمینه بسنده می‌کنند.

10- منتظر اتفاق خاص نباید بود، باید هر کس احساس تکلیف کند و به میدان وارد شود.

11- کور کورانه از ناحقی‌ها دفاع نکنند. از افراط و تفریط در تمامی امور بپرهیزند.

و ...

با رعایت این دست امور می توان آن دشمنان زبون را از پا درآورد. تاریخ برخی ملت ها، اقوام و قبایل، هم شاهد این مدعاست که می توان با راه کارهای فوق الذکر، سخت ترین شرایط طبیعی و غیر طبیعی را به سلامت پشت سر نهاد.

والسّلام علی من اتّبع الهدی

ح. فیروزنیا

 



  • پوسته های وطن
  • آریس موب
  • کارت شارژ همراه اول