تاريخ : ۱۳٩٢/۱۱/٩ | ٤:٢٤ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام! دانش آموزان عزیز و همکاران گرامی! وقتتان بخیر و نیکی! خدا قوت دهاد! 

سوالات امتحان نهایی درس قرآن و تعلیمات دینی پایه سوم متوسطه2 کلیه رشته ها، مربوط به کتاب جدید التألیف تا سال 1390 بوده و جهت استفاده شما تقدیم میگردد و چنان چه نظر یا پیشنهادی داشتید، ارسال نمایید.

تذکر: برای دریافت به ادامه مطلب رجوع نمایید:


سؤالات نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس

نکات مهم:

1- سؤالات نهایی با کتاب دین و زندگی (3) چاپ 1390 مطابقت داده شده است.

2- حروف مخفف:  د: مخفف دی ماه ، خ: مخفف خرداد ماه ،  ش: مخفف شهریورماه

درس اوّل:

1- چه رابطه ای میان نیاز به « کشف راه درست زندگی » با سایر نیازهای بنیادین بشر وجود دارد؟ خ 85- د 87-

2- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید کاملاً درست و قابل اعتماد باشد ؟ ش 88- ش90-

3- کدام یک از نیازهای بنیادین انسان جامع نیازهای دیگر است ؟ ش90-

4- وسیلة فهم پیام الهی چیست ؟ خ 85-

5- ترجمه و پیام آیۀ : « قالَ رَبُّـنا الَّذی اَعطیَ کُلَّ شَیءٍ خَلقَهُ ثُمَّ هَدیَ . » (طه 50) ش85- د 86-

6- دو چراغ راه که خداوند برای تشخیص درست هدف به انسان داده است ، کدامند ؟ ش 89 -

7- منظور از حجّت آشکار و حجّت نهان در کلام امام کاظم (ع) چیست ؟ د 85- خ 88-

8- چرا هدایت یک اصل عام و همگانی در نظام خلقت است ؟ خ86-

9- دو ویژگی انسان که در هدایت او تأثیر دارند ،کدامند ؟ ش 87-

10- پیام آیۀ : « سَبِّحِ اسمَ رَبَّکَ الاَعلیَ اَلَّذی خَلَقَ فَسَوّیَ وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدیَ » (اعلی 3-1) د 87-

11- ویژگی هایی که سبب تمایز بنیادین انسان با سایر موجودات می شود را به طور کامل شرح دهید . د 88-

12- خدای جهان ، خالقی( آفریدگاری) حکیم است ، یعنی چه ؟ خ 90 –

13- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

انسان به کمک عقل خود بسیاری از مجهولات و مسائل را در می یابد و پاسخ می دهد. ش90-

۱۴- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید « همه جانبه» باشد ؟ خ 89-

درس دوم :

1- علل آمدن پیامبران متعدد را نام ببرید. خ 85 - د 86-

2- مصونیت از گناه و خطا در پیامبران به چه صورتی است؟ توضیح دهید. ش85-

3- آیا مصونیت از گناه در پیامبران به دلیل یک مانع بیرونی است یا با اختیار به سمت گناه نمی روند ؟ توضیح دهید. خ 87-

4- چرا عصمت در حوزة مسئولیت های مربوط به رسالت ضروری است ؟ ( ذکر 2 مورد) خ 86-

5- عالی ترین درجة وحی مخصوص چه کسانی است و به چه معناست ؟ ش 86-

6- از عوامل جاودانگی شریعت پیامبر اکرم (ص) « حفظ قرآن کریم از تحریف » را توضیح دهید. ش 86-

7- معجزه ( اعجاز) را تعریف کنید. خ 85- د 86-

8- اگر خداوند یک دین برای انسان ها فرستاده است ، پس چرا اکنون ادیان الهی مختلفی در جهان وجود دارد ؟ (ذکر یک مثال) د 85- ش90-

9- وحـی را تعریف کنید. ش 87- ش 88- د 89-

10- از محورهای اصلی برنامه دیـن واحـد دو مورد را بنویسید . ش 87-

11- توضیح دهید چرا قرآن کریم به تکمیل و تصحیح نیاز ندارد ؟ خ 88-

12- حدیث « نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبیاءِ اُمِرنا اَن نُـکَلِّمَ النّاسَ عَلیَ قَدرِ عُقولِهِم » به کدام یک از علل آمدن پیامبران متعدد اشاره دارد ؟ خ 89-

13- ویژگی های دین اسلام که سبب انطباق آن با نیازهای متغیر زمان می شود را نام ببرید . خ 89-

14- عواملی که سبب شد شریعت پیامبر اکرم (ص) جاویدان باشد را فقط نام ببرید . ش 89 –

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.پیامبران از چنان بینش عمیقی برخوردارند که به خطا و اشتباه گرفتار نمی‌شوند. ش90-

16- از علل آمدن پیامبران متعدد « از بین رفتن یا تحریف تعلیمات پیامبر پیشین » را توضیح دهید. خ 9۰-

درس سوم :

1- اعجاز پیامبر اسلام اگر به زمان خودش اختصاص داشت ، چه مشکلی پیش می آمد ؟ د 8۵-

2- تحدّی را تعریف کنید. ش85 – ش86- د 87- خ 88- د 89- ش90-

3- توضیح دهید چگونه قرآن کریم « در عین نزول تدریجی ، انسجام درونی » دارد ؟ خ 86-

4- جنبه های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید. ش86- د 87-

5- « تازگی و شادابی دائمی » از ویژگی های محتوایی و معنایی قرآن را توضیح دهید . د 86-

6- چرا قرآن کریم کتاب دیروز ، امروز و فرداهای انسان هاست ؟ ش 88-

7- توضیح دهید آیا قرآن که پانزده قرن پیش نازل شده می تواند پاسخگوی نیازهای بشر امروزی باشد ؟ خ 87-

8- از ویژگی های محتوایی و معنایی قرآن کریم « جامعیت و همه جانبه بودن » را شرح دهید . ش 89 –

9- ترجمه کنید: « وَ اِن کُنتُم فی رَیبٍ مِمّا نَزَّلنا عَلیَ عَبدِنا فَأتوا بِسورَةٍ مِن مِثلِهِ » ( بقره 23) ش 87- د 88 (با پیام) – ش90-

10- موزون بودن در کلمات و رسایی در تعبیرات مربوط به کدام یک از جنبه های اعجاز قرآن کریم است ؟ خ 88-

11- تکمیل کنید : نفوذ خارق العادة قرآن کریم در افکار و نفوس از نشانه های ............. اعجاز این کتاب آسمانی است . خ 89-

12- ویژگی مهم قرآن کریم را بنویسید. خ 90 -

درس چهارم :

1- طاغوت را تعریف کنید. خ 85- خ86- د 86- ش 87- د 88- ش 89 -

2- قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام برده ، بنویسید آیه « ... یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ و یُزَکِّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ و الحِکمَةَ ...» به کدام یک از آنها اشاره دارد ؟ ش 85 -

3- قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام ببرید. د 85- ش 87- ش90-

4- ترجمه کنید : « لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً مِن اَنفُسِهِم » ( آل عمران 164) خ 88-

5- تکمیل کنید : در اسلام ، کسانی را که فرمان و قانونشان نشأت گرفته از قرآن نیست ........ می نامند. ش 88-

مراجعه ی به « طاغوت » و انجام دستورهای وی بر مسلمانان ............. است . خ 90 -

6- ولایت ظاهری از قلمروهای رسالت پیامبر اکرم (ص) را توضیح دهید . خ 89-

7- دو دلیل از دلایل نیازمندی جامعه اسلامی به ولایت و حکومت اسلامی را نام ببرید. ش90-

8- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

ولایت و سرپرستی جامعه برای اجرای قوانین الهی را ولایت معنوی می گویند. د 89-

گفتار و رفتار پیامبر (ص) اوّلین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی است. خ 90 -

درس پنجم :

1- ترجمه و پیام آیه: « یا اَیُّها الرَّسولُ بَلِّّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ و اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ...»(مائده 67) خ85- د 87- ش 89-

2- دو مورد از نکاتی را که پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با قرآن و اهل بیت (ع) در حدیث « ثقلین » بیان فرمودند، بنویسید. ش85-

3- ترجمه و پیام آیه: « یا اَیُّها الَّذینَ آمَنوا اَطیعوا اللهَ و اَطیعوا الرّسولَ و اولِی الاَمرِ مِنکُم ...» ( نساء 59) د85-

4- یک پیام آیه:« اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ و یُطَهِرَکُم تَطهیراً »(احزاب 34) را بنویسید. خ 86- ش 87- د 88-

5- حدیث « مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلیٌ مَولاهُ » دربارة چه واقعه ای است ؟ ش 86-

6- بر اساس حدیث ثقلین دو چیز گرانبها که پیامبر (ص) پس از رحلت خود برای مردم به جا گذاشتند چه بود و دربارة آن ها چه سفارش فرمود؟د 86-

7- پیام حدیث : « مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةً » را بنویسید. خ 87- ش 88-

8- نام آیۀ :« اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذینَ آمَنوا .......... » را بنویسید. ( مائده/ 55 ) خ 88- د 89 (بیان مصداق آیه) -

9- چرا نیاز به امام پس از پیامبر نه تنها از بین نمی رود ، بلکه بیش تر هم می شود ؟ خ 90 -

درس ششم :

در چاپ 1390 کتاب دین و زندگی (3) درس ششم یک درس جدید می باشد و هنوز سؤال نهایی از آن طرح نشده است.

درس هفتم :

1- دو مورد از مسایلی که پس از رحلت پیامبر (ص) موجب تحریف در معارف اسلامی و جعل احادیث ایشان شد را بنویسید.خ 85-

2- تفاوت اساسی حکومت بنی امیّه و بنی عباس با رهبری رسول خدا (ص) در چه چیزهایی بود ؟(ذکر دو مورد) ش85- ش90-

3- دو مورد از اشکالات اساسی که به سبب ممنوعیت نوشتن احادیث پیامبر اکرم(ص) ( نگهداری حدیث از طریق حافظه) به وجود آمد رابنویسید. د 85 - ش 86- ش 87- ش 89– ش90-

4- چگونه پس از رحلت رسول خدا (ص) ظهور شخصیت ها و الگوهای غیر قابل اعتماد افزایش یافت ؟ خ 87-

5- دو مورد از مسائل و مشکلات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی پس از رحلت پیامبر (ص) را بنویسید. د 87- ش 88- خ 90 (4 مورد )-

6- کدام یک از مشکلات سیاسی ، اجتماعی باعث شد که با فاصله گرفتن از زمان پیامبر اکرم (ص) شخصیت های اصیل اسلامی به انزوا کشیده شوند ؟ توضیح دهید. د 88-

درس هشتم :

1- تقـیّه را تعریف کنید. خ 85- د 85 – د 87- د 88-

2- امامان بزرگوار ما « در مجاهده برای حکومت عدل » از چه اصولی تبعیت می کردند ؟(نام ببرید.) ش85-

3- امامان (ع) از دو جهت با حاکمان زمان خود مبارزه می کردند، آن دو جهت چیست ؟ توضیح دهید. خ86-

4- چرا ائمة معصومین (ع) در مجاهده از اصل « آگاهی بخشی به مردم » تبعیت می کردند ؟ ش 86- د 87-

5- ترجمه کنید : « قُلْ لا اَسأَلُکُم عَلَیهِ اَجْراً اِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُربیَ » (شوری 23) د 86-

6- پیام آیۀ : « قُلْ لا اَسأَلُکُم عَلَیهِ اَجْراً اِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُربیَ » (شوری 23) خ 87-

7- نام دو کتاب حدیث که در آن سخنان رسول خدا (ص) و ائمة اطهار (ع) گرد آمده است را بنویسید . خ 87-

8-گردآورندگان کتاب های حدیثی مقابل را بنویسید . الف) کافی : ب) الاستبصار : خ 90 –

9- اقدامات مربوط به مرجعیت علمی امامان (ع) را نام ببرید. خ 88- ش90-

10- از مسئولیت های مقام امامت « ولایت معنوی امامان (ع)» را شرح دهید. خ 89-

11- هریک از عبارات سمت راست با کدام یک از عبارات سمت چپ (مسئولیت های مقام امامت ) ارتباط دارند ؟ ش 89-

1- اقدام برای حفظ سخنان و سیره ی پیامبر (ص) الف) اقدامات مربوط به مرجعیت دینی

2- پاسخ به نیازهای مؤمنان از طریق معنوی و غیبی ب ) مجاهده در راستای ولایت ظاهری

3- تربیت شخصیت های اسلامی ج ) ولایت معنوی امامان (ع)

4- آگاهی بخشی به مردم

درس نهم :

1- غیبت امام زمان (عج) در مقابل « ظهور» است یا « حضور» ؟ توضیح دهید. ش85-

2- چرا غیبت امام عصر (عج) به « خورشید پشت ابر » تشبیه شده است ؟ ش 86-

3- امام عصر (عج) رهبری خود را در عصر غیبت به چه چیز تشبیه کرده اند؟ ش 87- ش  89-

4- علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ توضیح دهید. د 85-

5- علّت غیبت امام عصر (عج) و تداوم آن را بنویسید. خ 88-

6- بر اساس آیۀ : « إنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتَّی یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم » (رعد11) علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ خ86-

7- آیا می توان « زمان ظهور » امام عصر (عج) را تعیین کرد ؟ مختصراً توضیح دهید. ش 86- ش 87-

8- چرا تعیین زمان ظهور امام عصر (عج) تنها در اختیار خداوند است ؟ توضیح دهید. ش 89 –

9- غیبت صغری را تعریف کنید. د 86- خ 87- ش 88- ش90-

10- بخش اصلی رهبری امام عصر (عج) مربوط به کدام قلمرو است و چگونه انجام می شود ؟ خ 87- خ 88-

11- ایجاد تغییر و تحوّل در جامعه ای که گرفتار بی عدالتی می باشد ، چگونه امکان پذیر است ؟ د 88-

12- امام حسن عسکری (ع) در ارتباط با فرزندش حضرت مهدی (عج) چه اقداماتی انجام داد ؟ خ 89-

13- نائبان چهارگانه در دوره ی غیبت صغری چه مسئولیتی بر عهده داشتند ؟ ش 89 –

14- طولانی بودن عمر حضرت مهدی (عج) چگونه امکان پذیر است ؟ د 86 - ش 87-

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

بخش اصلی رهبری امام مهدی (عج) مربوط به قلمرو ولایت معنوی است . د 88 - ش90 ( بصورت جای خالی)-

غیبت امام مهدی (عج) در دوره ی غیبت ، در مقابل حضور است نه ظهور . د 89- ش90-

16- دو نمونه از موارد ولایت معنوی ( یاری و دستگیری شیعیان ) توسط امام عصر (عج) را بنویسید. د 89-

17- تکمیل کنید:

امام زمان (عج) در دوره ی غیبت صغری از طریق افرادی خاص که به ........... معروفند، با شیعیان ارتباط داشت. ش90-رهبری امام زمان (عج) در عصر غیبت به .............. تشبیه شده است. ش90-

درس دهم :

1- چه کسانی می توانند یاران راستین امام زمان (عج) باشند ؟ خ 85-

2- توضیح دهید آیا کسانی که فقط با دعا و گریه منتظر ظهور حضرت ولی عصر (عج) هستند می توانند یاران راستین امام باشند ؟ خ86-

3- چهار مورد از ویژگی های یاران راستین امام عصر (عج) را بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) بنویسید. د86- د 87- ش 88-

4- پیام آیه :« وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفوا فِی الاَرْضِ و نَجعَلَهُم اَئِمَّةً و نَجعَلُهُمُ الْوارِثینَ » (قصص 5 ) را بنویسید. خ 85-

5- به اعتقاد جامعه شناسان « پویایی جامعۀ شیعه » در طول تاریخ به چه عواملی وابسته بوده است ؟ خ 85- خ 89-

6- پیامبران برای تحقق وعده های الهی در پایان تاریخ از چه طرح خاصی سخن گفته اند؟ ش 85- د89-

7- جامعه ی منتظر چگونه جامعه ای است ؟ ( ویژگی های جامعة منتظر در عصر غیبت) د 85- خ 87- ش 88-

8- اعتقاد شیعه در مورد موعود چیست ؟ خ86-

9- پیام آیۀ :« وَ لَقَد کَتَبنا فِی زَبورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ اَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادیَ الصالِحونَ » ( انبیاء 105 ) خ 87- ترجمه خ 90 -

10- توضیح دهید خدا پرستان دربارة آیندة تاریخ چه اعتقادی دارند؟ د 87-

11- دو فایدة معلوم بودن مشخصات امام زمان (عج) و حضور ایشان در جامعه را بنویسید. د 87-

12- چگونه همة ادیان دربارة اعتقاد به موعود و الهی بودن پایان تاریخ اتفاق نظر دارند؟ خ 88- د 88-

13- چرا ایجاد آمادگی برای ظهور امام عصر (عج) باید در همة ابعاد علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و نظامی باشد؟ د 88-

14- بر اساس آیة : « هُوَ الَّذی اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدیَ وَ دینِ الحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّـهِ » ( توبه 33 ) چه آینده ای برای تاریخ انسان پیش بینی شده است ؟ خ 89- ش90 (ترجمه)-

15- چرا تقـویت ایمان یکی از مسئولیت های شخص منتظر در عصر غیبت است ؟ خ 89-

16- چهار مورد از مسئولیت های « شخص منتظر » در دوره ی غیبت را نام ببرید . د 89- 17- تکمیل کنید :

نگاه مثبت دین به آینده ی تاریخ و اعتقاد به حضرت مهدی (عج) اصلی به نام « ........... » را در دل زنده کرده است. خ 90 -

درس یازدهم :

1- ولی فقیه را تعریف کنید. خ 85- د 88- خ 90 -

2- راههای شناخت « مرجع تقلید » را بنویسید. خ85 – د 85- ش86 - خ 88- ش 89 - د 89- ش90-

3- تقلید را تعریف کنید. ش85 – د 86- خ 87- ش 88- ش90-

4- با توجه به احادیث ، شرایط مرجع و فقیهی که شایسته پیروی است را بنویسید. ش85- د 86- ش 88

5- دو شرط مشترک از شرایط ولی فقیه ( رهبر) و مرجع تقلید کدامند ؟ خ 87- ش 89 -

6- مرجع تقلید را تعریف کنید. د 85-

7- تفـقـّه را تعریف کنید. خ 86- خ 88- د 89-

8- فقیه را تعریف کنید. ش90-

9- تفـقّـه به چه معناست و به چه کسی فقـیه می گویند ؟ د 87-

10- انتخاب ولی فقیه به چه شیوه هایی انجام می گیرد ؟ توضیح دهید. ش85- خ86- د  (بدون توضیح)- د 87- خ 90 -

11- در عصر غیبت مرجعیت علمی و حکومت اسلامی چگونه تداوم می یابد ؟ خ 87 -

12- چرا مرجع باید عادل و زمان شناس باشد ؟ د 87-

13- چرا ولی فقیه باید زمان شناس باشد ؟ ش90-

14- بنا بر فرمان امام زمان (عج) در دورة غیبت ، نیابت ایشان به چه کسی می رسد و مسئولیت های او چیست ؟ د 88-

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

در عصر غیبت، حکومت اسلامی در چارچوب « مرجعیت فقیه » استمرار می یابد. د 88 - خ 89 – ش90 (بصورت جای خالی)-

16- چه شرایطی برای مشروعیت یافتن رهبر جامعه اسلامی ( ولی فقیه) لازم است ؟ خ 85- ش90-

17- چرا « تدبیر و کفایت » و « شجاعت و قدرت روحی » از شرایط رهبر جامعة اسلامی است ؟ د 88-

18- دو ویژگی کسی که شایستگی رهبری جامعة اسلامی را دارد، نام ببرید . خ 89-

19- منظور از « مشروعیت » و « مقبولیت » ولی فقیه را مختصراً توضیح دهید. ش 86-

20- چرا ولی فقیه باید مقبولیت داشته باشد ؟ ش 87- ش 88- د 89-

21- مشروعیت ولی فقیه را تعریف کنید. خ 88-

22- میان انتخاب « ولی فقیه » و « مرجع تقلید» چه تفاوتی وجود دارد ؟ د 85- ش 86- ش 89 -

درس دوازدهم :

1- چرا نظام اسلامی را « مردم سالاری دینی » نامیده اند ؟ خ 85-

2- آیا تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت می تواند در زمینه سازی حکومت جهانی ولی عصر(عج) مؤثر باشد ؟ د 85- د 89-

3- تفاوت اصلی نظام اسلامی با سایر حکومت های دمکراتیک در چیست ؟ خ86- د 86- ش90-

4- « مردم سالاری دینی» را با دمکراسی رایج در جهان مقایسه کنید . خ 88-

5- با توجّه به سفارشات حضرت علی (ع) به مالک اشتر بنویسید چرا رهبر باید از افراد عیب جو و ترسو دوری کند ؟ ش 87-

6- تکمیل کنید : هدف دمکراسی رایج در جهان تأمین ............... مردم می باشد . خ 89-
7- حکومت دمکراتیک یا مردم سالار را تعریف کنید. خ 90 –

درس سیزدهم :

1- « عزّت نفس » را تعریف کنید. ش 85-

2- « عرّت نفس » را تعریف کرده و رابطه ی آن را با مفاهیم زیر بنویسید. الف) گناه ب) پیمان شکنی خ 85-

3- چرا انسان صاحب عزّت به پیمان شکنی دست نمی زند ؟ د 85- د 86- د 87- د 89-

4- رابطه عزّت با وفای به عهد و پیمان را بررسی کنید. ش90-

5- « انسان صاحب عزّت» و « انسان گناهکار» در برابر نفس لوّامه و نفس امّارة خود چگونه عمل می کند ؟ د 88-

6- چه رابطه ای بین عزّت نفس وگناه وجود دارد ؟ چرا ؟ ش 89 –

7- « تمایلات انسان » چند دسته است ؟ آن ها را بنویسید. ش85- د 87- ش 88- ش90-

8- دو دسته از تمایلات انسان کدامند و چه نامیده می شوند ؟ ش86- د 89-

9- نام دو خود در انسان چیست ؟ ش 87-

10- چگونه می توان عزّت نفس را پرورش داده و تقویت کرد ؟ ش85- خ 88-

11 - ترجمه و پیام آیۀ :« مَن کانَ یُریدُ العِزَّةَََ فَلِلّهِ العِزَّةُ جَمیعاً » (فاطر 10) د 85 – ش 89- خ 90 -

12- آیا می توان تحریکات بیرونی و شرایط اجتماعی و اقتصادی را عامل اصلی گناه دانست ؟ خ 86-

13- چرا نمی توان مسئولیت انجام دادن گناه را از دوش خود برداشت و به عوامل بیرونی منتقل کرد ؟ خ 89- ش90-

14- قرآن کریم راه پرورش عزّت نفس را چه می داند؟ خ 86-

15- ترجمه کنید: « وَ لِلّهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِ وَ لِلمؤمِنینَ وَلکِنَّ المُنافِقینَ لایَعلَمونَ » (منافقون 8 ) ش 86- خ 87- ش 88-

16- بر اساس آیة :« مَن کانَ یُریدُ العِزَّّةَ فَلِلّهِ العِزَّةُ جَمیعاً » (فاطر 10) راه پرورش عزّت نفس چیست ؟ د 86-

17- انسان صاحب عزّت در برخورد با نفس لوّامه و نفس امّاره چگونه عمل می کند ؟ خ 87-

18- انسان صاحب عزّت همواره به سود کدام نفس خود عمل می کند ؟ خ 88-

19- راه کسب عزّت چیست ؟ و چه کسانی عزّت بیشتری دارند ؟ ش 87-

20- تکمیل کنید: تحریکات بیرونی عوامل زمینه ساز گناهند ، امّا قدرت .......... انسان می تواند در مقابل گناه بایستد. ش 88-

21- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.انسان دارای عزّت نفس در مقابل افراد زورگو و ستمگر متواضع است. ش90-

درس چهاردهم :

1- عالی ترین زمینه برای تشکیل خانواده را بیان کرده ، توضیح دهید . خ 85- ش 87- د 88-

2- از زمینه های تشکیل خانواده ، « اُنس با همسر » را شرح دهید . ش 88-

3- زمینه های تشکیل خانواده ( اهداف ازدواج ) را نام ببرید. د 85- د 86- د 87- د 89-

4- عبارت قرآنی « وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَةً » به کدام یک از زمینه های تشکیل خانواده اشاره دارد ؟ توضیح دهید. د 88- ش90-

5- ابتدایی ترین زمینة تشکیل نهاد خانواده چیست ؟ توضیح دهید. ش 86-

6- آیا تفاوت میان زن و مرد به معنای برتری یکی بر دیگری است ؟ خ 86- خ 88- ش90 ( با ذکر مثال)-

7- چرا خداوند نقش زن و مرد را متفاوت قرار داده است ؟ خ 87-

8- در زمینه های شکل گیری نهاد خانواده موارد مقابل را مشخص نمایید. الف ) ابتدایی ترین زمینه ب) عالی ترین زمینه خ 90-

9- ترجمه کنید : « وَ الذّاکِرینَ اللهَ کَثیراً وَ الذّاکِرِاتِ أَعَدَّ اللهُ لَهُم مَغفِرَۀً وَ اَجراً عَظیماً » (احزاب 35) خ 90 –

10- آیا کلمة اِنس و بنی آدم در قرآن کریم اختصاص به جنس خاصی دارد ؟ چرا ؟ خ 89-

درس پانزدهم :

1- با توجه به روایات معصومین (ع) چهار مورد از معیارهای همسر شایسته را نام ببرید. خ 85-

۲- چرا نباید فاصله میان بلوغ طبیعی و فکری با زمان ازدواج زیاد شود ؟ خ 85-

3- با توجه به آموزه های پیشوایان دین درباره هر یک از موارد زیر توضیح دهید. ش85-

الف) مشورت با پدر و مادر در انتخاب همسر ب) دو راه مناسب برای شناخت همسر

4- چرا اذن پدر برای ازدواج دختر الزامی است ؟ د85 - ش86 - ش 88- ش 89 -

5- آمادگی برای ازدواج نیازمند چند بلوغ است ؟ نام ببرید. خ 86- خ 88- ش90-

6- چرا پیشوایان دین در امر ازدواج مشورت با پدر و مادر را سفارش کرده اند ؟ د 86- خ 90 -

7- چرا تنها علاقه و محبّت اوّلیّه نمی تواند لازمة انتخاب همسر باشد ؟ خ 87-

8- چه نوع معاشرت هایی برای شناخت همسر نتیجه بخش نیست؟ چرا ؟ خ 87-

9- ازدواج به موقع چه فوایدی را در بر دارد ؟ ش 87-

10- سه مورد از راه های شناخت همسر را بنویسید . د 87- ش90-

11- چرا نمی توان در قالبی غیر از ازدواج به نیاز جنسی پاسخ داد ؟ توضیح دهید. خ 88-

12- لازمة انتخاب شایستة همسر ، تسلّط بر چه چیزی است ؟ د 88-

13- نتایج ازدواج در زمان و موقعیت مناسب و نامناسب را با یکدیگر مقایسه کنید . خ 89-

14- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.نباید فاصله ی میان بلوغ جنسی و عقلی با زمان ازدواج زیاد شود. د 89-

15- از نظر مقررات اسلامی اگر عقدی به زور انجام گیرد چه حکمی دارد ؟ د 89-

16- تکمیل کنید: اگر عقد ازدواج به زور انجام گیرد،........... است. ش90-

درس شانزدهم :

۱- « نفقه » چیست و بر عهدة چه کسی می باشد ؟ خ 85- د 86-

2- نفـقـه را تعریف کنید. ش 86- ش 87- ش 88- ش 89 – ش90-

3- آیا شرط پرداخت نفـقـه نیازمند بودن زن است ؟ توضیح دهید . د 87-

4- شرط پرداخت نفـقـه چیست ؟ ش90-

5- مهمترین وظیفه( نقش) مشترک زن و مرد( پدر و مادر) در خانواده چیست ؟ آن را توضیح دهید . ش 85- د 85- خ 88- ش90-

6- چهار نقش مرد در زندگی مشترک را نام ببرید . د85- خ86-

7- از نقش های مرد « رابطة محبّت آمیز با همسر » را توضیح دهید . ش 87-

8- از نقش مرد در خانواده « محبّت و نظارت پدری » را توضیح دهید . د 89-

9- ترجمه کنید : « و قَضیَ رَبُّکَ اَلّا تَعبُدوا اِلّا اِیّاهُ و بِالوالِدَینِ اِحساناً... » (إسراء 23) خ86- خ 88- ش90-

10- چهار شرط اصلی پیمان ازدواج را بنویسید . ش86- خ 87- د 88- ش90-

11- وظایف ما ( فرزندان ) نسبت به پدر و مادر چیست ؟ ( چهار مورد ) ش86- خ 89-

12- چرا هیچ کاری را نمی توان با نقش مقدس مادری برابر دانست ؟ د 87-

13- کدام یک از موارد زیر مربوط به نقش مرد و کدام یک مربوط به نقش زن در خانواده است ؟ ش 88-الف ) تدبیر امور خانه ب ) مدیریت و نگهبانی از حریم خانواده

14- چه نقش هایی در خانواده بر عهدة زن می باشد ؟ نام ببرید . خ 89-

15- در خانواده تدبیر امور خانه از وظایف چه کسی است ؟ و چرا این نقش از ارزش و اهمیّت برخوردار است ؟ ش 89 –

16- از نقش هایی که در خانواده بر عهده ی زن می باشد « همسر داری » را شرح دهید . خ 90 –

و أیّدَکُمُ اللهُ وَ بِنَصرِهِ وَ تَوفِیقِهِ

عُبَید الله: حسن فیروزنیا

 



  • پوسته های وطن
  • آریس موب
  • کارت شارژ همراه اول