تاريخ : ۱۳٩٢/۱۱/۱۱ | ٩:٥۱ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن کریم خود اذعان دارد که بیماری های روحی و قلبی را درمان می کند، روایات امامان علیهم السلام و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم نیز مؤیّد این مدعاست.

قرآن کریم خود می فرماید:«یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ»یونس/57 دقت در این آیه نشان می دهد: قرآن را موعظه و وسیله ای برای امراض قلبی و روحی همه انسانها؛ و وسیله هدایت و رحمتی ویژه برای مؤمنان معرفی می نماید.

در جای دیگر آمده:«وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً» إسرا/82 ؛ در این آیه نیز وسیله شفابخشی و رحمت برای مؤمنان شمرده شده و برای کافران و ظالمان جز خسارت و زیان نیست.
در آیه دیگر می فرماید:«وَ لَوْ جَعَلْناهُ قُرْآناً أَعْجَمِیًّا لَقالُوا لَوْ لا فُصِّلَتْ آیاتُهُ ءَ أَعْجَمِیٌّ وَ عَرَبِیٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذینَ آمَنُوا هُدىً وَ شِفاءٌ وَ الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ فی‏ آذانِهِمْ وَقْرٌ وَ هُوَ عَلَیْهِمْ عَمًى أُولئِکَ یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعیدٍ» فصلت/44 یعنی «و اگر ما این قرآن را به زبان عجمى (غیر عرب) میفرستادیم، هر آینه کافران میگفتند: چرا آیات این کتاب بتفصیل نیامده است؟ چرا (کلمات) آن عجمى و (مخاطب آن) عرب است؟ به آنان بگو، این قرآن براى اهل ایمان هدایت و شفاست و کسانى که ایمان نمى‏آورند در گوششان سنگینى است و سبب کورى چشم آنهاست. گویا آنها را از جاى بسیار دور صدا میکنند.»

روایات زیادی در این بحث آمده اما یکی از این روایات جالب که علمای بزرگ مانند شیخ صدوق ره، علامه مجلسی ره( پدر و پسر)،ملا محسن فیض کاشانی،شیخ حرّ عاملی و ... در آثار روایی خود از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم آورده اند،را در ذیل می آوریم. إن شاء الله به مدد خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام توفیق عمل به آن پیدا کنیم:«عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آیَاتٍ فِی لَیْلَةٍ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ الْغَافِلِینَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسِینَ‏...


عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:‏ «مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آیَاتٍ فِی لَیْلَةٍ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ الْغَافِلِینَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسِینَ‏ آیَةً کُتِبَ مِنَ الذَّاکِرِینَ وَ مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْقَانِتِینَ وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَیْ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْخَاشِعِینَ وَ مَنْ قَرَأَ ثَلَاثَ مِائَةِ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْفَائِزِینَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسَمِائَةِ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْمُجْتَهِدِینَ وَ مَنْ قَرَأَ أَلْفَ آیَةٍ کُتِبَ لَهُ قِنْطَارٌ مِنْ تِبْرٍ الْقِنْطَارُ خَمْسَةَ عَشَرَ أَلْفَ مِثْقَالٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ الْمِثْقَالُ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ قِیرَاطاً أَصْغَرُهَا مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ وَ أَکْبَرُهَا مَا بَیْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ.»الکافی (ط - الإسلامیة)  ج‏2 ص 612      

امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم)فرمود:

- هر کس 10 آیه از آیات قرآن را در شب بخواند از غافلین شمرده نمی شود.

- و هر کس 50 آیه از قرآن را بخواند از ذاکرین شمرده می شود.

- و هر کس 100 آیه از قرآن را تلاوت کند از قانتین شمرده می شود.

- هر کس 300 آیه از قرآن را قرائت کند از فائزین شمرده می شود.

- هر کس 500 آیه از قرآن را بخواند از مجتهدین شمرده می شود.

- هر کس 1000 آیه بخواند قنطاری از نیکی برای او نوشته می شود.

مقدار قنطار 15000 مثقال طلا است و مثقال در نزد خداوند معادل 24 قیراط است که کمترین آن مانند کوه احد است و بزرگترین آن در نزد خدا به بزرگی آنچه میان آسمان و زمین است می باشد.1

نسخه شفا بخشی مذکور با سه صلوات تقدیم حضورتان

عبید الله: فیروزنیا- محتاج دعایتان



  • پوسته های وطن
  • آریس موب
  • کارت شارژ همراه اول