تاريخ : ۱۳٩٥/۳/۱٧ | ۸:٤٦ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

یک: رمضان یعنی چه؟

 رمضان نام یکى از ماه‏هاى قمرى است و معناى لغوى آن سوزانیدن است

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: نام این ماه رمضان گذاشته شده زیرا گناهان را می سوزاند

یکى از نام‏هاى خداوند نیز رمضان است.

دو: چرا باید روزه گرفت؟

چون دستور خداوند است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «ما روزه را بر شما واجب کردیم همانگونه که برکسانی که قبل از شما بودند واجب نمودیم تا به تقوا برسید»

سه: فلسفه اصلی روزه داری چیست؟

 فلسفه اصلى وجوب روزه تقویت تقواى الهى و ایجاد رابطه بین بنده و خالق است.

معناى این که ماه رمضان ماه میهمانى خدا است. این است که خداوند بندگان خود را دراین ماه پذیرایى مى‏نماید و پذیرایى خداوند عبارت است از برکت، رحمت، مغفرت،تسبیح، حساب کردن نفس کشیدن، عبادت حساب کردن خواب، قبول نمودن اعمال،استجابت دعا و... که همگى از روایات فهمیده مى‏شوند، (ترجمه میزان‏ الحکمه، ج 5، ص 2130).

بنابراین ضمن اینکه روزه فرمان خدا و برای رسیدن به درجات بالای تقوای الاهی است؛ به دلایل دیگر روزه واجب شده است تا مومنان از فواید و آثار مادی و معنوی آن بهره مند شوند:

 

 


برخی از فواید و آثار و فلسفه روزه:

- روزه روح تقوا و پرهیزگارى را در انسان پرورش مى‏دهد و مایه پاکى درون مى‏گردد:

"کُتِبَ عَلَیْکُم الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقوُنَ"  

«روزه بر شما نوشته شد همان‏گونه که بر کسانى که قبل از شما بوده‏اند نوشته شده،تا پرهیزگار شوید.»

2- روزه تحمل گرسنگى و تشنگى زودگذر است و پاداش آن ایمنى از آتش جهنم و برخوردارى از بهشت و نعمت‏هاى بی انتهاى الهى و سیراب شدن همیشگى مى‏باشد. پیامبرصلى الله علیه وآله وسلممى‏فرماید:  "اِنَّ فِى الْجَنَّةِ باباً یُقالُ لَهُ الرَّیانُ یَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِموُنَ یَوْمَ القِیامَةِ"در بهشت درى است به نام «ریّان» - سیراب شدن - که فقط روزه‏داران از آن وارد بهشت مى‏شوند.

 

3- روزه موجب وسعت رزق و رفع فقر و تنگدستى مى‏شود؛ چنانکه شخصى خدمت امام کاظم‏ علیه السلام شرفیاب شد و عرض کرد: یابن رسول ‏الله فقیر و تنگدست هستم. حضرت فرمود: "صُمْ وَ تَصَدّق"روزه بگیر و صدقه بده.

4- روزه از نظر بهداشتى مایه صحت و سلامت بدن مى‏باشد. چنانکه رسول خدا صلى الله علیه وآله

وسلم مى‏فرماید: «صوُمُوا تَصِحّوُا»؛ روزه بگیرید تا سلامت باشید. امروزه در طب ثابت شده است

که بسیارى از بیماری ها همچون مرض قند، بیمارى‏هاى پوستى، کلیوى و یا چربى خون با امساک ازخوردن و روزه درمان مى‏شود.

5- روزه از بعد اخلاقى، غرایز را تعدیل و روح انسان را شفاف و پاک و اراده او را قوى می سازد.

6- روزه از بعد اجتماعى موجب توجه و احسان به دیگران مى‏شود؛ چرا که رنج گرسنگى و تشنگى روزه دار باعث می شود ثروتمند متوجه مستمندان و نیازمندان گردد.

7- روزه موجب مى‏شود تا روزه ‏دار هنگام ملاقات پروردگار خشنود و خرسند باشد. پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم می فرماید :  "لِلصَّائمِ فَرحَتانِ، حینَ یُفْطِرُ و حینَ یَلْقى ربَّهُ"؛  براى شخص روزه‏دار دوشادى است، یکى هنگامى که افطار مى‏کند و دیگرى هنگامى که پروردگارش را ملاقات کند.

چهار: چرا برخی از مسلمانان با بی میلی روزه میگیرند؟

پاسخ این سوال کمی مشکل است. زیرا افراد به دلایل گوناگون به این مشکل دچارند که مهمترین آن ها میتواند به شرح ذیل باشد:

اول: عدم خشوع قلب و روح و ضعف قوه ایمان و باور به مقدسات و فرایض دینی از جمله روزه همان گونه که قرآن نماز را جز برای خاشعان؛ سخت و ناگوار توصیف میفرماید:«وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعینَ و از شکیبایى [روزه‏گیرى‏] و از نماز گزارى یارى بخواهید و براستى آن [نماز] جز بر فروتنان دشوار مى‏آید. (بقره/45)

دوم: عدم توجه به آثار ظاهری و مادی و همچنین آثار درونی و غیر مادی روزه.

سوم: نبود الگوی عملی برای برخی افراد یا بر عکس وجود الگوهای غیر قابل اعتماد در اطراف افراد.

چهارم:عبادت کلیشه ای یا به عبارتی دیگر عبادت برای ترس از جهنم یا برای طمع رسیدن به بهشت.

پنجم:فرار از سختی ها و رنجهایی که در کنار روزه داری وجود دارد؛ و گرایش به تن آسایی و راحت طلبی.

ششم: عدم تمرین و ممارست بندگی و اطاعت پذیری حقیقی از سوی برخی افراد.

و دلایلی دیگر که ان شاء الله خود مخاطبان عزیز جستجو نمایند. والسلام



  • پوسته های وطن
  • آریس موب
  • کارت شارژ همراه اول