تاريخ : ۱۳٩۱/٩/٢٤ | ۱۱:٥٠ ‎ق.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ (العنکبوت/45)

برای دریافت نتیجه اقامه نماز نیازی به مرگ و برپایی قیامت کبری نیست، تا معلوم شود قبول شده ایم یا ردّ. بنابر آیات قرآن و روایات معصوم علیه السلام، نماز مهمترین رکن اعمال عبادی است. یعنی اگر مقبول خداوند تعالی افتاد، بقیه اعمال حسنه نیز قبول می شود و اگر مقبول حضرتش واقع نشد، تمامی عمل خیر نیز به تبع آن مردود می شود. چنانچه امام صادق علیه السلام می فرمایند:«إِنَّ أَوَّلَ مَا یُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا»(کافی ج3ص268)اول چیزی که با آن بنده را محاسبه می کنند نماز است؛ پس اگر آن پذیرفته شد همه اعمال حسنه دیگر انسان پذیرفته می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بیانات اخلاقی خویش فرموده است:«ما اگر خواستیم بفهمیم نمازی که خواندیم مقبول است یا نه, این نیازی به مسئله قیامت ندارد چون علامت و اثر نماز را مشخص کردند که ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ﴾ اگر کسی نماز ظهر و عصر را خواند و تا غروب در معرض امتحان الهی قرار گرفت و سرفراز از این امتحان به در آمد و با هوس مبارزه کرد و آلوده نشد این مطمئن باشد که نمازش قبول شد زیرا آنچه او را از زشتی باز می‌دارد نماز است و اگر خدای ناکرده در این امتحان مردود شد و دست به گناه زد مطمئن باشد که نماز او قبول نشده است گرچه [از نظر فقهی] صحیح است که اعاده و قضا ندارد.»(برگرفته از درس اخلاق11/8/91)

 
 
 


  • پوسته های وطن
  • آریس موب
  • کارت شارژ همراه اول