تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۱۳ | ۱۱:٠۸ ‎ب.ظ | نویسنده : ح.فیروزنیا

 
حضرت آیت الله جوادی آملی: «وجود مبارک موسای کلیم(سلام الله علیه) فروع دینشان با وجود مبارک عیسی(سلام الله علیه) و وجود مبارک رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرق می‌کند، اما راه مستقیم یکی است بنابراین چون صراط متعدّد نیست حق متعدّد نیست، اصول دین متعدّد نیست کثرت‌گرایی در دین هم متعدّد نیست.» 
حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه عنکبوت با تاکید بر بطلان پلورالیزم از دیدگاه قرآن فرمودند: «خداوند در این آیات بعد از جریان توحید، قصص انبیا را نقل کرده است، یعنی جریان حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت لوط، حضرت شعیب و وجود مبارک حضرت موسی(علیهم السلام)، بعد فرمود بالأخره مردم یک خدا دارند و یک معاد و راهی است بین مبدأ و معاد. صراط مستقیم متعدّد و بیش از یکی نیست. نه صراط، متکثِّر است نه حق متعدّد، حق مِن الله است. از مبدأ تا معاد بیش از یک صراط نیست و همه انبیا در این صراط‌اند. شُعب فرعی این صراط که منهاج و شِرعه و شریعت نام دارد برای هر ملت و نِحلتی در هر عصر و مصری فرق می‌کند یعنی وجود مبارک موسای کلیم(سلام الله علیه) فروع دینشان با وجود مبارک عیسی(سلام الله علیه) و وجود مبارک رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرق می‌کند اما راه مستقیم یکی است بنابراین چون صراط متعدّد نیست حق متعدّد نیست، اصول دین متعدّد نیست کثرت‌گرایی در دین هم متعدّد نیست.
ایشان با اشاره به آیه 62 سوره بقره (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ ) اظهار داشتند: «گاهی برای جریان پلورالیزم، کثرت‌گرایی و تعدّدگرایی به این آیه استشهاد می‌کنند. خداوند در این آیه می فرماید: این چهار گروه: مؤمنین، یهودی‌ها، ترسایان و صابئان؛ که موّحدند اصل وحی و نبوّت را قبول دارند، بعد بدون «واو» عاطفه جمع‌بندی می‌کند و می‌فرماید: کسی که به خدا ایمان داشته باشد، به معاد ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد، پس نزد پروردگار اجرشان را خواهند داشت.»
مفسر بزرگ قرآن ادامه دادند: «بعضی به این آیه تمسّک کردند که کثرت‌گرایی، تعدّد صراط حق است در حالی که در همان آیه 135 سورهٴ مبارکهٴ بقره به بعد روشن کرد که اصل اول یعنی ایمان به خدا، اصل دوم یعنی ایمان به قیامت، اما اصل سوم یعنی چه؟ عمل صالح یعنی چه؟ عمل صالح در فرهنگ قرآن عبارت از عملی است که مطابق با حجّت عصر باشد.»
ایشان در توضیح لزوم تطابق عمل صالح با دستورات حجت عصر، فرمودند: «اگر عمل مطابق با حجّت عصر نبود صالح نیست. نماز با همه فضیلتی که دارد اگر الآن به طرف قدس خوانده شود عمل صالحی نیست. عملی صالح است که مطابق با دستور پیغمبر آن عصر باشد پس این‌چنین نیست که اگر کسی برابر دین، منهاج و شریعت منسوخ عمل کرد عملش، عمل صالح باشد.»
حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین در بیان معنای تعدد صراط اظهار داشتند: «تعدّد صراط معنایش این است که در عصر هر پیامبری آن حجّت بالفعل، صراط است. اما در عصر خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) تنها یک دین حق است.»
برای مشاهده متن و صوت درس، به تفسیر سوره عنکبوت جلسه 17 مراجعه نمایید.

برگرفته از سایت:إسراء



  • پوسته های وطن
  • آریس موب
  • کارت شارژ همراه اول